El president de Renfe, Raül Blanco, ha manifestat que veu "difícil" l'arribada de Renfe París abans que finalitzi l'any, a causa de tots els tràmits burocràtics que suposa, per la qual cosa ha reclamat que es donin a la companyia les "mateixes facilitats en França" que les que s'estan donant a Espanya a la resta de competidors.

Així s'ha expressat durant un esmorzar organitzat pel Grup Hotusa sota la temàtica "El futur del transport ferroviari", que ha tingut lloc aquest divendres a l'hotel Eurostars Madrid Tower, i en el qual han participat tant Blanc com el conseller delegat (CEO) i general mànager d'Iryo, Simone Gorini.

En concret, el desembarcament de Renfe a la capital gal·la estava previst inicialment perquè coincidís amb la celebració dels Jocs Olímpics, horitzó que el president de la companyia ferroviària pública ha reconegut que no es donarà, per després assenyalar que cada vegada és "més difícil" que es compleixi la segona meta d'assolir París a finals d'aquest any.

Homologació dels trens S-106

En aquest sentit, Blanco ha explicat que aquest retard es deu principalment a "dos elements claus". "Un és tots els tràmits d'entrada" per arribar a la capital francesa i "l'altre element és l'homologació dels trens S-106, que depèn de Talgo", immersa en l'actualitat en una OPA i factor, ha indicat el dirigent de la companyia, que influirà a l'hora de fixar una data.

Tanmateix, Raül Blanco ha posat de relleu la ruta que ja realitza la companyia a França, en concret entre Lió i París, per a la qual acaben d'aprovar la creació d'una filial, i que "està funcionant bé", ja que han venut més de 600.000 bitllets en un any d'operació.

Així mateix, Blanco ha aprofitat l'ocasió per incidir en què en l'àmbit europeu "és molt important" que es doni igualtat de condicions. "Quan parlem en debats sobre l'entrada al país gal, l'únic que reclamem és reciprocitat, les mateixes condicions que es donen a Espanya," ha ressaltat el president de la institució ferroviària.

Sector molt competitiu

Una situació que, segons Raül Blanco, serà "beneficiosa" per a la Unió Europea, ja que, tal com refereix el directiu, es tindria "un sector molt competitiu amb diverses operadores", pel que creu que "és molt important" que es faci créixer aquest sector ferroviari europeu amb una "liberalització ben entesa, on hi hagi igualtat de condicions i facilitat d'entrada als diversos països".

Així mateix, Blanco ha remarcat la diferència i dificultat afegida que presenten les companyies ferroviàries davant, per exemple, les aerolínies, ja que les primeres necessiten xarxes a escala física a diferència de les segones, que operen en l'aire.

Finalment, el president de Renfe ha valorat els plans per construir un corredor internacional, arran de la qual cosa ha manifestat que tant Renfe com Iryo busquen internacionalitzar-se per augmentar beneficis, no per anar a captar mercats eliminant competidors.

Així, Blanco ha explicat que Renfe té presència a la República Txeca, associat amb Leo Express, que durant la pandèmia estava en crisi i aquest exercici "està guanyant un milió i mig d'euros".

"Aquest és l'objectiu, no és internacionalitzar-se per copar el mercat, sinó per anar generant ingressos, generant valor," ha conclòs el president de la companyia estatal.