Renfe ha presentat aquest dilluns els seus resultats provisionals de tancament de 2022, en els quals es reflecteix que l'empresa no ha pogut tornar a obtenir beneficis. La companyia pública dependent del Ministeri de Transports va registrar pèrdues de 108,6 milions d'euros en el conjunt de l'exercici anterior, principalment per l'elevada despesa energètica i el repunt de casos que va produir la variant Òmicron del Covid, tal com ha assegurat després de la celebració del consell d'administració en el qual s'han abordat aquests resultats.
La despesa de l'energia que utilitza per moure els seus trens es va disparar un 79%, fins als 630 milions d'euros, el que representa el 16,4% de totes les seves despeses d'explotació, davant l'11% que representava el 2021, quan els preus elèctrics van començar a disparar-se. De fet, abans de la pandèmia, el 2019, aquesta despesa amb prou feines representava el 7,7% del total de costos. Ara, ja és la tercera despesa més important del compte de resultats de la companyia, només per darrere dels cànons (el que paga a Adif per l'ús de les vies) i el personal.
El compte de resultats també es va veure llastat per l'impacte de la cinquena ona de Covid causada per la variant Òmicron en el primer trimestre de l'any, quan els ingressos per vendes de bitllets es van situar un 21,3% per sota del previst. És per això que, durant aquell trimestre, l'empresa ja va acumular unes pèrdues de 95 milions d'euros, el gruix dels 'números vermells' de 109 milions amb què va tancar el conjunt de l'exercici 2022.
Reducció de les pèrdues en un 70%
Renfe destaca que, si s'aïllen aquests dos efectes, el conjunt de l'any ha mostrat un comportament favorable. Sense l'efecte de l'augment dels preus de l'energia (que han augmentat en 277,4 milions d'euros) i de la cinquena ona per la variant Ómicron, l'empresa pública assegura que Renfe podria haver aconseguit un resultat positiu durant l'exercici de 2022.
Malgrat la conjuntura assenyalada, la xifra negativa suposa una reducció del 70% respecte als números vermells de 362 milions d'euros collits el 2021. Quant al resultat brut d'explotació (Ebitda), la dada que millor reflecteix l'evolució operativa de l'empresa, el seu va multiplicar per més de quatre vegades, fins als 292 milions d'euros, davant els 67 milions de l'any anterior.
Per divisions, els ingressos per tràfics van ser de 3.788 milions d'euros, la qual cosa suposa un increment del 28,7%. En la part de viatgers van créixer un 43,5% i en la de mercaderies un altre 15,7%. Si s'inclouen altres ingressos (lloguers i convenis amb Adif), les vendes totals arriben als 4.127 milions, un 27,5% més.
Per compensar l'impacte dels preus de l'energia, Renfe va posar en marxa un pla de contenció de despesa que li va permetre reduir en 368,1 milions d'euros els seus costos aliens a l'electricitat, que inclou personal, cànons, manteniment de trens, serveis a bord, consums de materials o projectes, entre altres partides.