La plataforma Crecemos, formada per 27 empreses que representen el 6% del PIB espanyol i donen feina a 200.000 persones, ha estat presentada en societat aquest dijous a Madrid amb l'objectiu de defensar els combustibles renovables i l'economia circular. Repsol, Mercadona, Airbus, Tècniques Reunides, Toyota o Sesé són algunes de les companyies que la formen i han demanat que Espanya miri cap als Estats Units a l'hora de facilitar el camí als combustibles renovables. El CEO de Repsol, Josu Jon Imaz, ha aprofitat a més per anunciar que espera que l'empresa compti amb 1.500 estacions de servei de combustibles 100% renovables el 2025.
Els empresaris han defensat que Espanya i Europa imitin els Estats Units i afavoreixin el desenvolupament de combustibles renovables. "Que els inversors guanyin diners sense complexos permet el desenvolupament tecnològic", ha dit el president executiu de Técnicas Reunides, Juan Lladó, que ha advertit que, en comparació amb la velocitat d'adaptació dels EUA, Europa és "un castell vell que cal modernitzar per dins".
Imaz ha tornat a mostrar-se contrari a la decisió de la Unió Europea de prohibir els motors de combustió a partir de 2035, que ha qualificat com a "error profund". Fan, ha defensat, "un mal irreparable al sector de l'automoció, que és la joia de la corona de l'economia europea."
Des del seu punt de vista, el problema de les emissions procedent dels automòbils "no és que sigui gasolina o no", sinó que el parc és vell.
Ara, en anunciar la prohibició, la gent "ajorna" encara més la decisió de comprar davant de la incertesa sobre quina tecnologia serà vàlida en el futur. Això fa que els cotxes es facin "més vells".
"Limitació" autoimposada
"Tenim una tecnologia que no estem aprofitant i als fabricants els donem un senyal de no invertir en l'eficiència del motor, ja que aquest s'acaba", ha advertit el conseller delegat de Repsol, que, com de costum, ha puntualitzat que la descarbonització "no passa per prohibicions" perquè es necessita de "totes les tecnologies i capacitats industrials".
Un relat similar ha compartit el president i conseller delegat de Toyota Espanya, Miguel Carsi, que entén la "visió europea de 'ens posarem en una tecnologia'" com una "limitació que ens estem autoimposant".
La seva companyia conserva, per això, "tot el ventall de tecnologies", conscient que "en una regió triomfarà una i en una altra, una altra", perquè "ningú no veu" que, per exemple, l'Àfrica i Sud-amèrica "es vagin a electrificar".
Això sí, Carsi ha reconegut que l'economia de l'hidrogen "també ajudarà a descarbonitzar.
A aquest vector energètic s'ha referit així mateix el president d'Airbus Espanya, Alberto Gutiérrez, convençut que el futur de l'aviació serà l'hidrogen.
Si bé, de moment, l'atenció gira entorn d'un combustible sostenible, el SAF, i ha advocat per aconseguir fer-ho més econòmic, ja que "avui costa entre quatre o cinc vegades més que el querosè", i perquè tingui més disponibilitat.
Durant la clausura, la secretària d'Estat d'Indústria, Rebeca Torró, ha animat a "treballar en xarxa" per explotar l'avantatge competitiu d'Espanya, que compta amb un "gran atractiu" per la seva "capacitat de produir energia neta i les seves empreses compromeses".
En relació amb la col·laboració publicoprivada, ha recordat els diferents Perte posats en marxa, encara que ha matisat que "per fer una bona transició al vehicle sostenible encara queden decisions a adoptar a Europa".
Mesures fiscals
En la seva posada de llarg, Crecemos ha demanat a les administracions que posin en relleu els combustibles renovables, i ha reclamat un marc fiscal favorable com ja passa amb altres opcions que contribueixen a la reducció d'emissions.
En aquest sentit, la directora general de l'associació, Mónica de la Cruz, s'ha endinsat en el compromís de col·laborar amb tots els actors involucrats per desenvolupar polítiques efectives, compartir coneixements i promoure la innovació.
Per a això, "és imprescindible la interlocució i el suport" de les institucions per fomentar i donar la certesa necessària a les inversions en tota la cadena de valor.
Per la seva part, el president de Crecemos i conseller delegat de Sesé, Sergio Treviño, ha incidit en la necessitat de fer ús de la utilitat dels residus de cara a complir el gran repte de la indústria, que és "conciliar els objectius mediambientals amb la competitivitat"
Quant a la meta de tenir la xarxa europea "més important de combustibles renovables" d'Europa a Espanya i comptar amb 1.500 estacions de Repsol, Imaz ha defensat que "exigeix esforç", sobre tot industrial perquè "cal produir això", ha recalcat el conseller delegat de l'energètica espanyola, que entén tal desplegament com a part de la "responsabilitat de descarbonització" de la companyia.
L'aposta de Repsol
A començaments d'aquest mes, Repsol va anunciar que havia assolit les 350 estacions de servei a la Península Ibèrica amb combustible 100 % renovable.
Per llavors, la seva meta era assolir els 600 punts a finals de 2024 i els 1.900 el 2027, un objectiu que ara ha reforçat.
Els combustibles renovables són una de les principals palanques de l'estratègia de Repsol per accelerar la reducció d'emissions del transport i aconseguir convertir-se en una companyia zero emissions netes el 2050.