Revolut, que compta amb més de 3,5 milions de clients a Espanya, exigeix a Meta (propietària de Facebook, Intagram i WhatsApp) que torni els diners a les persones que han estat víctimes d'estafes a les seves plataformes, on hi ha anuncis falsos i fraudulents. El neobanc assegura que en la primera meitat de 2024, Meta ha estat la responsable del 62% de tots els fraus reportats pels clients de Revolut. I concretament a Espanya, del 46%. Gairebé de la meitat.
"Continua sense haver-hi cap compromís de compartir els costos de reembors a les víctimes de fraus a les plataformes de Meta, malgrat que la companyia podria estar obtenint beneficis d'anuncis falsos i fraudulents", assenyala Revolut en un comunicat. El neobanc recorda que Meta es va comprometre recentment a compartir amb els bancs i institucions financeres del Regne Unit determinades dades per combatre el frau a nivell global.
Però Revolut creu que aquesta mesura és insuflin-te perquè, entre gener i juny d'aquest any, Meta ha continuat copant el 62% de totes les estafes reportades a Revolut, una xifra pràcticament idèntica a la de l'any passat, quan els fraus reportats van ser el 64% del total. Així, el banc digital, es mostra "profundament preocupat" perquè la iniciativa de Meta no està sent efectiva per combatre el frau.
D'una banda, explica, perquè són les institucions financeres les que tenen revisar les estafes de les quals han estat víctimes les seves clientes, en lloc de ser Meta la que inverteixi més a supervisar les seves pròpies plataformes. I per una altra, perquè aquesta iniciativa se centra únicament al Regne Unit, quan el frau és un problema global que afecta consumidors i empreses a molts països, afegeix el comunicat.
Per això, el responsable de delictes financers de Revolut, Woody Malouf, creu que el compromís anunciat per Meta "és un pas molt petit quan el que la indústria realment necessita són passos de gegant. El nostre últim informe sobre delictes financers demostra que les plataformes de xarxes socials no només continuen facilitant el frau, sinó que el problema continua sent tan greu avui com ja ho era l'any passat".
També insisteix que són les víctimes i les institucions financeres les que continuen assumint el cost. "Aquestes plataformes no comparteixen cap responsabilitat en el reembors a les víctimes, per la qual cosa no tenen cap incentiu per actuar. Un compromís amb l'intercanvi de dades, encara que necessari, simplement no és suficient".
Malouf confia en les mesures que està prenent el govern d'Espanya per abordar el frau, però al seu torn, creu que el que es necessita de manera "urgent" en aquest moment és que Meta i altres companyies de xarxes socials es comprometin a donar suport a les víctimes de frau de la mateixa manera en què les institucions financeres ja ho estan fent. "El seu silenci sobre aquest problema ho diu tot".
La majoria d'estafes es produeixen a Facebook
Segons dades aportades per Revolut, Facebook va ser la plataforma on més estafes es van registrar a Europa (entre els seus clients). Globalment, el 39% de les estafes es van originar a Facebook, aquesta xifra representa més del doble dels casos de frau que es van originar a la següent plataforma més alta, WhatsApp (18%) i després Telegram (12%).
És Espanya, WhatsApp va ser responsable de més del 28% d'aquests casos d'estafa, sent la més gran de totes les plataformes, seguida de prop per Telegram amb el 26% dels casos. Al nostre país, Facebook és l'origen de l'11% d'aquestes estafes.
D'altra banda, el neobanc assenyala que les estafes en les compres continuen sent les més comunes, i el frau laboral va en alça. Globalment, les estafes de compres (amb anuncis d'empreses falses) són les més comunes a tots els països, excepte en Itàlia, i impacten el 60% de lad víctimes a nivell mundial.
Per la seva part, les estafes relacionades amb anuncis falsos de treball han experimentat un augment dramàtic des del 9% a finals de 2023 fins al 18% a finals de juny de 2024, sent ara un percentatge molt significatiu del total d'estafes. A Espanya, les estafes en compres també van ser les més prevalents, amb un 44% del total de totes les estafes, seguides de les estafes laborals amb un 37%.