Eduardo Pérez Toribio (Madrid, 1976) i Ignacio Zunzunegui (Madrid, 1989) van arribar a Revolut el gener de 2022 amb l'objectiu de disparar el nombre de clients al nostre país, llançar el número de compte local i començar a donar crèdit al consum, una cosa que han aconseguit en tot just un any i mig. Ara posen el focus en les hipoteques, un producte que els permetrà competir de tu a tu amb la banca tradicional i que a més té molt èxit a Espanya, on hi ha un fort arrelament per tenir un habitatge en propietat.
"El desembre de l'any passat comencem a concedir préstecs personals, amb els que donem fins a 30.000 euros de finançament i aquest estiu hem llançat la targeta de crèdit. Però no ens quedarem allà, ja estem treballant en el llançament de la hipoteca. No concebem ser el banc principal del client sense això", declara Pérez Toribio responsable de la sucursal de Revolut Bank a Espanya, en una entrevista amb ON ECONOMIA.
El de Revolut reconeix que el moment és complicat. Amb els tipus d'interès a l'alça, la concessió d'hipoteques a Espanya ha caigut en picat i a més, encara no tenen clar si en aquest mercat encaixaria més una hipoteca fixa, mixta o variable. "Estem en fase d'investigació, però està clar que Espanya serà un dels primers països on es llanci i després s'estendrà a altres mercats".
"És un pas més, però molt important per desbancar i plantar cara a la banca tradicional. Com el número de compte i els crèdits", afegeix el responsable de creixement per al Sud d'Europa, Ignacio Zunzunegui, que a més es mostra molt crític amb les veus del sector que defineixen Revolut com un compte per a viatges.
"Se sol dir que no juguem amb les mateixes regles, però sí que ho fem. A més, tenim el mateix supervisor que la resta d'entitats, el Banc d'Espanya. Així que aquest argument no val. També es diu que el nostre únic producte és un compte per a viatges, però ja tenim IBAN espanyol i ben aviat arribarà Bizum. Hem llançat préstecs, targeta de crèdit i un compte flexible amb un 3,7% de rendiment que supera l'oferta dels grans bancs. Podem convertir-nos en el compte principal dels nostres clients".
Revolut espera superar els 4 milions de clients d'ING o Unicaja
Pel que fa a clients, Espanya s'ha convertit en el cinquè país de més creixement per al banc digital. Entre 2017, quan va aterrar aquí, i fins a 2022, van captar un milió de clients. Però en els últims dotze mesos han captat més d'un milió i ja superen els 2 milions. Per aquesta raó es veuen forts per assolir els 4 milions "molt aviat" i assolir les xifres d'ING o Unicaja.
"Tenim la meitat de clients que ING i ells porten 24 anys a Espanya. En les últimes setmanes hem tingut rècord de captació i arribarem als 3 milions molt abans del que hem tardat a arribar als 2 milions", comenta Zunzunegui. L'objectiu, apunta el directiu, "és que un parell d'anys, quan un client estigui pensant a obrir-se un compte, estiguem entre les seves quatre entitats".
Revolut assegura que la seva competència ja no és la banca digital (Openbank, Imagin o N26) a qui ha superat en clients, sinó la banca tradicional. N26 s'ha quedat enrere en nombre de clients (té menys d'1 milió); Imagin, el banc digital de CaixaBank, assoleix els 4 milions perquè molts venen de Bankia i perquè el banc concentra allà els més joves; i Openbank té 2 milions a tot Europa.
"A nivell de producte estem per davant de la banca tradicional, diria que molt més avançats. I segurament comencem a veure que Revolut capta més clients que ells", assenyala el responsable de creixement per al Sud d'Europa de Revolut, que a més recorda que en el que va de 2023, el 12,8% dels comptes que s'han obert a Espanya són amb Revolut, "per davant de CaixaBank".
Acord amb Correus, farmàcies i supermercats
L'últim any, els clients bancaris han criticat amb duresa l'exclusió financera que s'està vivint a determinats territoris, principalment de l'Espanya buida, on s'han tancat caixers i oficines. Però Revolut està estudiant algunes mesures per a, almenys, apropar l'efectiu a les zones més despoblades.
"Ja no hi ha sucursals a tots els pobles, així que estem valorant acords o vies per facilitar a les persones l'accés a l'efectiu, que és la seva necessitat més gran", revela Eduardo Pérez Toribio. Revolut, que funciona com un banc digital sense oficines ni caixers, té acords amb les entitats perquè els seus clients puguin treure diners gratuïtament, però no poden arribar a determinats municipis on la presència bancària és nul·la.
Per això, preveuen ser dins "de l'acord amb Correus" (on ja està CaixaBank o Unicaja) perquè, a través de les seves oficines, els clients puguin ingressar o retirar diners en efectiu. "També estem negociant amb les farmàcies i els supermercats", agrega Zunzunegui.
Revolut s'asseu en la taula dels grans, però a Europa
Revolut, que encara no presa parteix en les mesures sectorials que duu a terme la banca en col·laboració amb el Govern o altres institucions públiques, assegura que molt aviat s'asseurà a la taula dels grans, perquè de fet, ja ho fa a Europa, on concentren més de 25 milions de clients.
"No tenim 12 milions de clients com a Santander a Espanya, ni llicència bancària, som una sucursal aquí. Però sí tenim llicència al Banc Central Europeu i allà ens asseiem a la mateixa taula que Santander o BBVA perquè donem servei a 25 milions de clients a tot Europa, i allà sí que es juga amb els grans i es parla de tu a tu", comenta el Zunzunegui.
La llicència a Espanya, explica Eduardo Pérez Toribio, tardarà a arribar. Es demanen uns requisits regulatoris exigents i de moment, estan còmodes operant a través de sucursals, com fan ara. "Tenim presència on creiem que hem d'estar. El nostre model operatiu és una cosa que la banca tradicional no pot fer. I a més molt més eficient perquè els costos són molt reduïts", conclou.