El grup Riu, l'empresa mallorquina de la família que dona nom a la cadena hotelera, comunica aquest dijous la fusió de dues de les seves societats capçaleres com a part del seu projecte de reorganització i simplificació societària. En concret, Riu Hotels absorbirà Hotel San Francisco creant un gegant de 51 hotels amb un total de 26.051 habitacions a 15 països. I uns actius fixos en valor de llibres per un import de 4.139 milions d'euros.
El projecte de fusió s'ha presentat el mes de març i la seva consolidació es produirà aquest estiu, agrega la firma, que espera amb aquesta fusió per absorció escometre una nova organització, amb una gestió més eficient dels actius i una distribució més racional del patrimoni i de l'activitat de les mateixes.
L'absorció de la societat Hotel San Francisco també facilitarà, explica Riu, les tasques administratives i reduirà els costos de gestió, en alinear-se els negocis en una sola societat. La nova Riu Hotels resultant de la fusió tindrà també més fons propis i, per tant, tindrà més capacitat de finançament. El consell d'administració estarà format per tots els membres de la quarta generació de la família Riu.
La societat Riu Hotels serà la propietària de 51 hotels (21 que aporta Riu Hotels i 30 que aporta Hotel San Francisco) amb un total de 26.051 habitacions a 15 països. La nova societat comptarà amb més de 16.900 empleats i ambdues van sumar el 2024 un volum de negoci de més de 1.800 milions d'euros, un EBITDA de 702 milions i una previsió d'ingressos per a aquest exercici 2025 de més de 2.000 milions d'euros. La nova Riu Hotels S.A. atresora actius fixos en valor de llibres per un import de 4.139 milions d'euros, el que inclou els 51 hotels en valor net comptable.
L'estructura prèvia era el resultat de la participació de TUI Group en el 49% del capital de Riu Hotels. Quan el grup alemany va vendre la seva participació a Riu en 2021, Riu Hotels va passar a ser 100% propietat de la família Riu, igual com ja ho era Hotel San Francisco S.A. Per aquesta raó va deixar de tenir sentit mantenir dues societats independents dedicades a la mateixa activitat i es va començar a dissenyar el projecte que ara es presenta, explica la companyia. La gestora dels hotels de la nova societat continuarà sent RIUSA ll, societat 50%- 50% entre família Riu i TUI, que al seu torn és propietària de 29 hotels.
Relleu generacional
El mes de febrer passat, RIU va desgranar com quedava la cúpula de l'hotelera després de la jubilació de Carmen Riu, que es va produir el juliol de 2024. Roberto Riu Rodríguez, que mantindrà la seva implicació en el departament de disseny i obra, s'incorporarà també com a director executiu assumint responsabilitats en l'àrea de Comercial i Màrqueting de la cadena hotelera.
Naomi Riu Rodríguez, actual directora financera del Grup RIU, suma ara les àrees de compres, EMEA i Responsabilitat Social Corporativa. També ha estat nomenada directora executiva i s'incorporarà a les Operacions dels hotels a la zona de l'Índic (Zanzíbar, Dubai, Sri Lanka, Maldives i Maurici), a més dels hotels Riu Plaza de Madrid, Londres i Dublín.
Luis Riu Rodríguez mantindrà la seva implicació del departament de Disseny i Obra i s'incorporarà com a director executiu a les Operacions a la zona Atlàntica (Espanya, Portugal, Cap Verd, Marroc i Senegal). A més, serà responsable del SAT, que és l'àrea d'enginyeria i manteniment de tot el grup.
Per la seva part, Lola Trian Riu, ha decidit deixar la direcció de Sostenibilitat, que havia ocupat fins ara per centrar-se en la gestió de les Fundacions. I finalment, Joan Trian Riu, conseller directiu, s'incorporarà com a director executiu a l'àrea d'Operacions d'Amèrica (Mèxic, Jamaica, República Dominicana, Costa Rica, Panamà, Aruba i Bahames) així com els hotels Riu Plaza d'USA, Toronto, Guadalajara, Panamà i Berlín. Així mateix, continuarà assumint la representació institucional de l'empresa, així com altres departaments que ja depenien d'ell.
Per la seva part, Luis Riu continuarà sent CEO en solitari i dirigirà directament l'expansió, les obres i reformes dels hotels i el disseny del producte, com ja estava fent fins ara, sense deixar de supervisar tots els altres departaments.