El negoci de Roca Group s'ha vist "fortament" impactat per la hiperinflació a l'Argentina i la consegüent reducció de marges comercials durant l'any passat, i el grup ha hagut d'imputar 37 milions d'euros d'impacte en els seus comptes anuals. Per això, el benefici net de la companyia s'ha situat en 27 milions d'euros el 2023, amb un descens del 35% respecte de 2022. La companyia de disseny, producció i comercialització de productes per a l'espai de bany ha comunicat que les vendes totals s'han mantingut pràcticament estables entorn dels 2.000 milions d'euros, un 1,67% inferior a l'exercici precedent, "en un any [2023] marcat per la paralització de la nova construcció pels elevats tipus d'interès i els canvis en la conducta dels consumidors, que en un context de postpandèmia prioritzen el consum d'un altre tipus de béns i serveis davant la rehabilitació de l'habitatge", segons un comunicat.

La inestable situació dels mercats exteriors no és fútil per a un grup que opera a 170 països -amb 79 fàbriques que donen ocupació a 20.000 persones-. El 2022, la multinacional es va veure afectada per la guerra d'Ucraina i la seva afectació al mercat rus. En concret, Roca Group es va veure obligada a desfer-se del seu negoci a Rússia -set centres de producció- per les sancions d'occident arran de la guerra d'Ucraïna, que va provocar el descens en els nivells de demanda, motivats en gran manera per l'increment del cost de l'energia, i per l'escalada de la inflació a escala mundial. Els ajustaments també es van realitzar en la planta de Gavà (Barcelona), en aquest cas en l'àrea laboral, amb l'aplicació d'una retallada de plantilla -pactada amb els sindicats- que afecto a 168 empleats.

Respecte a 2023, la multinacional catalana ha especificat que el resultat operatiu (ebitda) s'ha situat en 318 milions, equivalents a un 15% de la xifra de negocis (2.057 milions), i inferior als 356 milions obtinguts el 2022. No obstant això, el grup de la família Roca que destacat el nivell d'inversions que ha mantingut al llarg de l'any passat, destinant 153 milions d'euros -davant els 135 milions de 2022- a l'ampliació i millora de la capacitat productiva de les fàbriques, amb marques com a Roca o Laufen. També ha reforçat els centres de competència; la digitalització i el desenvolupament de nous productes, i el compliment de les fites marcades en el full de ruta de sostenibilitat, a més de l'actualització d'instal·lacions i sales d'exposició (Roca Galleries i Laufen Spaces, entre d'altres).

Un any de compres

Sobre l'estratègia de creixement, Roca Group ha apostat per reforçar el seu posicionament en el segment prèmium de mobles de bany amb l'adquisició de Madeli als Estats Units; ha complementat el seu porfolio en banyeres i plats de dutxa amb la compra de Clarke (també als EUA) i al mercat de lavabos prèmium d'acer, ha incorporat al grup l'alemanya Alape. Aquestes operacions han permès a la companyia seguir l'avantguarda en tecnologia en cada una de les categories, consolidant el seu model de centres de competència iniciat l'any passat.

El 2024, la política d'adquisicions s'ha mantingut. Roca Group ha tancat l'adquisició de les companyies Nosag i IneoCare, dedicades a la producció de solucions d'adaptabilitat per al bany, dirigides a persones amb mobilitat reduïda o del segment sènior.

També ha format part del paquet d'inversions, les accions destinades als nous objectius de sostenibilitat del grup a tots els mercats. Així, a finals de 2023, va posar en marxa el primer forn-túnel elèctric del món per a la producció de porcellana sanitària, en la planta de Gmunden (Àustria). La implantació d'aquesta tecnologia converteix a la planta de Gmunden en la primera al món dedicada a la producció de sanitaris amb zero emissions netes.

Innovació

Actualment, el grup potencia la seva innovació i desenvolupament de nous productes a través dels departaments interns, però a més té compromesa una inversió de 25 milions mitjançant la plataforma Roca Group Ventures, destinada a col·laboracions i inversions amb start-ups que impulsen la innovació i l'evolució del sector. Entre les actuacions més recents en aquest camp, aquesta mateixa setmana, el fons ha presentat la seva inversió en dos nous projectes. D'una banda, en l'espanyola KMINA, fabricant de productes d'ajuda a la mobilitat reduïda, que a més desenvolupa i distribueix productes per a la prevenció d'accidents domèstics i per facilitar l'ús de l'espai del bany. Els seus productes estan dissenyats per a persones amb diferents necessitats, com les persones grans o dependents.

D'altra banda, ha tancat un acord amb Boon, una start-up índia experta en IA aplicada a la tecnologia de l'aigua, que desenvolupa, fabrica i distribueix purificadors d'aigua intel·ligents i sostenibles per a oficines, hotels i complexos turístics. Aquests purificadors disposen de funcions connectades per millorar la qualitat de l'aigua i fer anàlisis predictives per al servei, eliminant la necessitat d'utilitzar ampolles de plàstic, reduint residus i emissions de carboni.