Importar tecnologia de Corea del Sud a Catalunya. Aquest va ser l'objectiu de Sergi Belmonte, CEO d'Akrovalis l'any 2013 que serà una de les empreses convidades a la propera Smart City Expo de la setmana que ve a Barcelona per explicar l'èxit d'un cas local arreu del món. Aquesta empresa, nascuda a Badalona, va entrar en un mercat desconegut per al mateix fundador, que treballava en un banc, però també per la societat en general. L'esport i el lleure en general cada vegada demanen més exigències i una tecnologia d'una precisió altíssima, però veure aquest futur a curt termini una dècada enrere, pràcticament era de ser un visionari.

 MG 3198
Sergi Belmonte, CEO d'Akrovalis

Importadors de la tecnologia coreana

L'èxit d'Akrovalis rau en la seva principal marca, Tannus. Aquesta va néixer l'any 2002 per la motivació de sis enginyers sud-coreans que volien produir una roda massissa per a les bicicletes. Tannus, abans d'aquesta fita, ja era la líder i ho continua sent de les soles del calçat esportiu de marques com Nike, Adidas o New Balance. Per això, es van passar una dècada (2022-2012) desenvolupant un model de roda que també fos líder en 'el calçat de bicicletes'. "Els coreans són pur R+D, imagina't aquí passar més de deu anys invertint en R+D, però sense llançar cap producte al mercat", sosté Sergi Belmonte. Va ser aleshores quan aquest empresari, un any més tard ja el 2013, va decidir tancar un contracte amb aquesta marca i importar en exclusiva per tota Espanya i Llatinoamèrica la famosa roda. "Al principi, el món del ciclisme ens va titllar de bojos i asseguraven que no aniríem enlloc amb una roda massissa".

20230608 112101
Bicing

Una roda que no es punxa

Què vol dir una roda massissa? El concepte de Tannus es basa en rodes que no es punxen perquè dins no porten una cambra d'aire i es munten directament a la llanta. Malgrat tot, des d'Akrovalis van aconseguir convèncer perfils de triatletes, ciclistes de carretera i empreses de rent a bike a l'Amèrica Llatina. Amb algunes proves a grans capitals com Santiago de Xile o Sao Paulo va tenir èxit i la primera gran aposta a Espanya va arribar per part de l'Ajuntament de Girona: "Es van atrevir amb una flota de 400 bicicletes incorporar el nostre sistema de rodes, recordo que eren vermelles i van causar sensació", recorda Belmonte. Aquest salt qualitatiu de l'empresa ja arriba l'any 2017 i, posteriorment, es guanyen la confiança de Barcelona amb el Bicing i, posteriorment, de Madrid amb el Bicimad.

Estalvi de 2.600 rodes punxades

Roger Junqueras, gerent d'UTE Pedalem ha estat el gran avalador d'aquest sistema. Actualment, al Bicing de Barcelona, la majoria de les bicicletes porten la roda del darrere Tannus i s'estan incorporant també a la del davant en un total de 1.800 de les 7.000 que hi ha a tota la capital catalana. Si fem números, l'èxit d'aquesta roda és empresarial, a escala econòmica, però també en criteris de sostenibilitat. Abans de la incorporació de Tannus, el Bicing patia fins a 2.600 punxades mensuals. Amb un sistema que no té aquests problemes ni ha de mantenir les rodes i canviar les seves càmeres d'aire, es calcula que el servei s'arribarà a estalviar fins a 5 milions d'euros.

Però l'ambició de Tannus va més enllà i també es treballa en unes rodes amb diferents colors, com el verd o el blau, per ser disruptius i aplicar, a través d'aquests, diferents campanyes de màrqueting per a dies concrets. Belmonte assegura que l'èxit de Tannus com a marca que importa des de Corea del Sud i de totes les que treballa des de la seva empresa Akrovalis situada a Badalona és la disrupció tecnològica basada a donar un alt valor a la seguretat. A tall d'exemple, els altres dos reptes paral·lels que treballa són incorporar la tecnologia ABS dels cotxes a les bicicletes o unes ulleres indestructibles, les Pitviter que ens transporten a la dècada dels noranta amb el seu disseny.