El grup de moda nupcial i de vestits de festa Rosa Clará, que porta el nom de la seva fundadora, va anunciar fa uns dies que efectuarà la inversió més important dels seus 30 anys d’història: la construcció d’una nova seu corporativa, a L’Hospitalet de Llobregat, amb un pressupost de 20 milions d’euros. L’evolució del grup Rosa Clará, que ha disparat el creixement des de la pandèmia, quan es van suspendre les bodes, contrasta amb la de Pronovias, el seu gran competidor, on precisament va treballar Rosa Clará en els seus inicis professionals. Mentre Rosa Clará anuncia la construcció d’una nova seu i plans d’expansió als Estats Units, Pronovias està immersa en pèrdues i ha aplicat un expedient de regulació.

Rosa Clará Pallarés (Barcelona, 1959) passa temporades a Miami, habitualment en companyia del seu actual espòs, l’empresari Josep Artigas Mas, que no excedeixen dels tres mesos per evitar l’obligació de pagar-hi impostos. Fonts de la seva companyia confirmen que Rosa té un apartament a Miami i que hi passa part del seu temps per dirigir el “creixement del negoci en el continent americà”.

Precisament, fa deu anys va obrir una botiga de la seva marca a Miami i, l’any passat, una altra a Chicago. Estudien altres ciutats per continuar l’expansió, com Los Ángeles, Dallas, Atlanta o Boston. Però no només venen a través de les seves pròpies botigues en aquest país, sinó sobretot mitjançant els establiments multimarca. En aquest continent, també s’han implantat al Canadà, Mèxic i al Brasil.

Rosa continua al peu del canó. En declaracions a ON ECONOMIA, sobre el seu futur personal, assenyala que “hi ha àrees del negoci que, de moment, no abandono” si bé “amb la incorporació de Manuel Cano com a CEO el 2014 i la del meu fill, fa tres anys, he començat a delegar i l’empresa funciona molt bé”.

Manuel Cano és el CEO. Amb un passat a la competidora Pronovias, on era director d’operacions i adjunt al director general, el 2014 se’n va anar a Rosa Clará.

I Daniel Clará (Barcelona, 1991), fill únic de Rosa, exerceix de vicepresident de la companyia amb responsabilitats en les àrees de màrqueting, vendes i producte. Es va llicenciar en arquitectura, però s’ha dedicat al negoci de la moda. Va completar la seva formació amb un MBA al Babson College de Boston. En complir els 18 anys va decidir canviar-se els cognoms. El seu pare, Rafael Martínez Galve, primer espòs de Rosa, manté des de fa més de vint anys plets judicials milionaris –que de moment ha guanyat– en reclamació de part dels beneficis de l’empresa Rosa Clará.

El juny de l’any passat, Daniel es va casar amb la nord-americana Anne-Marie Colling (Hong Kong, 1991), que també és una professional del sector de la moda nupcial. Els seus pares tenen botigues de vestits de núvia multimarca als Estats Units i, casualment, eren clients de Rosa Clará. Anne-Maria ha residit en diversos països i s’ha format a les universitats d’Indiana, la Sorbona i a l’institut Bocconi de Milà, especialitzat en moda. Entre els convidats a la boda –a París, amb un sopar servit al Museu Rodin per l’estrellat xef Alain Ducasse i fi de festa a Maxim’s– hi havia des del cantant Luis Miguel a Sol Daurella, presidenta de Coca-Cola Europacific Partners, i el seu marit, Carles Vilarrubí. La nora i els consogres de Rosa l’ajudaran en la seva expansió americana.

Els orígens

Filla de Félix Clará i Aurora Pallarés, un constructor i la propietària d’una botiga de mobles, Rosa va començar estudis de Dret però es va acabar decantant per la moda. A principis de la dècada dels noranta va entrar a Pronovias, liderada pel multimilionari Alberto Palatchi Ribera, però en va sortir per iniciar la seva pròpia aventura empresarial. El primer pas va ser obrir una botiga de vestits de núvia multimarca al Passeig de Gràcia, el 1995, que és l’origen de l’actual grup.

Aviat es va desencadenar un pols entre els grups Rosa Clará i Pronovias. El 2002, la companyia de Palatchi va acusar Clará de competència deslleial perquè va començar a treballar amb un dels seus proveïdors xinesos. Palatchi es va imposar als tribunals tres anys després, però, al 2014, Rosa va fitxar un directiu clau del competidor, Manuel Cano, que és l’actual CEO.

Palatchi va abandonar la moda nupcial el 2017 quan va vendre Pronovias per 550 milions d’euros al fons BC Partners. No obstant això, el seu fill, Alberto Palatchi Gallardo, de 32 any, va llançar el 2022 una altra marca de vestits de núvia que porta el seu nom si bé encara no ha aconseguit situar-la en beneficis.

Pronovias, actualment propietat dels fons Bain i MV Credit, continua sent el líder de la moda nupcial a Espanya malgrat les dificultats econòmiques. L’any passat va facturar 135 milions d’euros, un 8,9% menys que en l’exercici anterior. Les pèrdues es van elevar a 98 milions. La dada positiva és que va reduir el deute, en passar de 277 milions d'euros a 131 milions en un any amb la capitalització del passiu. També han posat el focus en l’expansió als Estats Units.

Rosa Clará va assolir unes vendes l’any passat de 71 milions d’euros i un ebitda de 15,5 milions, que la companyia qualifica de “rècords històrics” en un recent comunicat sense aportar més dades econòmiques sobre els seus resultats. Els comptes de White Factory Holding, la societat de capçalera del grup, encara no són consultables. El grup compta amb 4 centres des d’on gestiona la producció i distribució, 140 botigues exclusives i 4.000 punts de venda en els més de 80 països on té presència. Declara ocupar més de 500 persones de forma directa i 1.000 d’indirecta.

Rosa és l’administradora única de White Factory Holding, també l’única propietària des de fa més d’una dècada i la cara de la marca. Ha rebut multitud de distincions pel seu paper en el món de la moda, entre les quals hi ha la Creu de Sant Jordi, que va rebre el 2017 de mans de l’aleshores president Carles Puigdemont. Però sempre ha evitat la política. Quan el 2015 va presentar una edició limitada del cava nupcial Anna de Codorníu by Rosa Clará, amb ampolla de color blanc, va advertir als periodistes que “no parlo mai de política, futbol o religió a l’empresa”. I es va definir com “europeista sense fronteres”.

Rosa Clará en el moment de rebre la Creu de Sant Jordi el 2017 / Gencat.cat

Sector de la moda nupcial

Hi ha desenes d’empreses dedicades a la moda nupcial, moltes creades en els últims anys, sobretot a Madrid, però ni de bon tros tenen la dimensió de Pronovias o Rosa Clará. Altres noms catalans destacats son Yolancris, Cortana o Santos Costura, però és a Madrid on el fenomen de les dissenyadores nupcials està agafant més volada: Romancera, Castellar Granados, Sole Alonso, Navascués, Claudia Llagostera, T.ba, Reguillo Studio, Alejandra Svrac, Helena Mareque, Lorenzo Caprile... Fins i tot creadors gallecs, un altre territori amb tradició, han obert taller a la capital com Inuñez Atelier, Flor Fuertes o Jorge Acuña.