El Tribunal General de la Unió Europea (TGUE) ha desestimat el recurs presentat per la cantant Rosalía per demanar la nul·litat comercial de les joies i altres productes de la marca búlgara Rozaliya. Es tracta d'una bufetada definitiva en la batalla legal que la cantant va iniciar el 2021 contra una firma de joieria, bijuteria i marroquineria búlgara que va iniciar les seves operacions el 2016 sota el nom Rozaliya jewelry for enlightenment. La firma búlgara Raphael Europe és propietat de l'empresària de la mateixa nacionalitat, Rozaliya Heinen, que actualment resideix a Los Angeles.

La sentència emesa aquest dimecres avala un dictamen previ de l'Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea (EUIPO, per les seves sigles en anglès) a la qual es va dirigir la cantant catalana per demanar la caducitat de la marca búlgara que, segons ella, mostrava una evident semblança amb la seva pròpia marca de joieria. Per a aquest recurs davant de l'EUIPO, Rosalía va presentar una sol·licitud de caducitat de la marca, qüestió que pot ser declarada si aquesta no ha estat objecte d'un ús efectiu dels productes per als quals es va registrar en la Unió Europea (UE) durant un període ininterromput de cinc anys.

El desembre de 2022, l'EUIPO va declarar la nul·litat parcial d'algunes de les joies de la marca, com joies d'ornament i joies de caràcter personal, entre d'altres. Una decisió que Rosalía va recórrer el 2023 per sol·licitar la nul·litat total d'aquests productes.

Tanmateix, el recurs va ser desestimat per l'oficina de propietat intel·lectual el desembre d'aquell any per considerar que les proves aportades per l'empresa demostraven el seu ús efectiu respecte als productes que no van patir la caducitat.

La compositora catalana va decidir llavors presentar un recurs davant de la justícia europea que, finalment, va descartar que l'EUIPO cometés errors en examinar les proves de l'ús de la marca, a les factures que demostraven les vendes fora de la Unió Europea i a la importància de l'ús.

En la sentència dictada avui, la cort subratlla que l'EUIPO no es va equivocar en considerar que els elements de prova proporcionats per Raphael Europe demostraven que la marca havia estat utilitzada com a indicador de l'origen comercial dels productes venuts a la UE.

Sobre la venda de productes destinats a l'exportació, el TGUE va reiterar que gairebé totes les proves aportades demostren l'ús de la marca al territori de la Unió i que acrediten el seu ús efectiu.

La cort va concloure en la seva decisió, que admet recurs de cassació davant del Tribunal de Justícia de la UE, que l'EUIPO no es va equivocar en considerar que els elements de proves proporcionats per la marca demostraven l'ús de la marca com a indicador de l'origen comercial dels productes de la Unió i, per tant, va desestimar el recurs de la catalana.