Ryanair torna a embardissar-se amb Aena i respon aquest divendres al comunicat que la gestora dels aeroports espanyols va enviar dijous a la tarda, on acusa a l'aerolínia d'utilitzar "arguments espuris" que no es corresponen amb la realitat de les tarifes que es cobren a les companyies aèries per operar a Espanya, i fins i tot li adverteix que les seves exigències "poden ser il·legals".

El comunicat d'Aena arribava després que Ryanair anunciés al matí que eliminarà 12 rutes i 800.000 seients de la seva programació d'estiu d'aquest 2025 perquè considera que les taxes que cobra l'empresa semipública a les aerolínies per operar als seus aeroports són "excessives". Per a, tot seguit, demanar a la CNMC que anul·li les pujades de taxes d'Aena corresponents a 2024 (ja pagades), ja que les del 2025 s'han congelat.

Hores més tard, l'empresa que presideix Maurici Lucena tirava per terra l'argument de Ryanair, assegurant que l'aerolínia va créixer el 2024 malgrat les tarifes de les quals es queixa, i que aquest 2025, fins i tot retallant la seva activitat, també creixerà. D'altra banda, defensava que les tarifes d'Aena són de les més baixes d'Europa i carregava contra la política de comunicació de Ryanair, que sol apuntar a les empreses i atacar-les obertament.

"L'aeroport de més creixement és Castelló, que no està gestionada per Aena"

Ara, la low cost respon amb un altre comunicat en el qual indica que la nota de premsa enviada ahir per Aena és "inexacta" perquè no aborda "en absolut" el problema regional a Espanya. Així, Ryanair assenyala que augmentarà la seva activitat als principals aeroports espanyols en un 5% aquest any, però reduirà el tràfic a determinades regions d'Espanya en un 18%, "exclusivament a causa de l'abandonament d'aquests aeroports regionals per part d'Aena".

D'altra banda, ataca la gestora dels aeroports dient que "la ineficàcia dels esquemes d'incentius d'Aena va ser reconeguda pel ministre Óscar Puente, que, el mateix 13 de desembre de 2024, va confirmar que no havien complert el seu objectiu d'augmentar el tràfic als aeroports regionals". En aquest sentit, Ryanair assegura que l'aeroport regional de més creixement a Espanya és Castelló, que no és gestionada per Aena.

L'aerolínia que dirigeix Eddie Wilson fins i tot diu que l'afirmació d'Aena que les seves tarifes són unes de les més baixes d'Europa, "és falsa". Explica que la taxa aeroportuària per passatger a Valladolid és "diverses vegades superior" a les d'aeroports competidors "i més eficients en regions d'Itàlia o Polònia", on Ryanair continua creixent durant l'estiu de 2025.

"L'afirmació d'Aena que Ryanair paga 2 euros per passatger a qualsevol aeroport regional d'Espanya és rotundament falsa", insisteix la irlandesa. L'aerolínia aprofita aquest missatge per acusar Aena d'haver enganyat "repetidament" Ryanair i els espanyols sobre les seves tarifes. "Ha ignorat sistemàticament la resolució de la DGAC de 2021, que establia que les tarifes havien de romandre congelades durant cinc anys. Malgrat això, Aena ha intentat aplicar successius augments anuals, inclòs el més recent de més del 4%, que va imposar a les aerolínies el 2024."

Ryanair continua dient que l'únic motiu pel qual les tarifes d'Aena estan congelades el 2025 és per la intervenció del regulador (la CNMC). Malgrat això, "continuen sent superiors als nivells determinats per la DGAC el 2021", lamenta.

Ryanair no obre més bases a Espanya per Aena

En el comunicat d'aquest divendres, Ryanair diu també que l'afirmació d'Aena que les seves retallades d'operacions a Espanya són part d'una tendència general a Europa "és falsa". Sobre això recorda que el 2024, va invertir més de 3.000 milions de dòlars en aeroports europeus, rebent més de 30 nous avions i obrint 5 noves bases. En contrast, "Ryanair no ha obert una base a Espanya des de 2016, degut únicament a les tarifes excessives d'Aena".

Davant de tot això, l'aerolínia de baix cost convida Aena a preguntar-se "per quin Ryanair té 8 milions de passatgers anuals a Màlaga i cap a Granada. La resposta és que les tarifes aeroportuàries de Granada són massa altes, un problema comú en l'àmbit regional espanyol." Així mateix, la companyia critica que Aena "no té un pla ni una política per impulsar els aeroports regionals espanyols, que actualment operen a menys del 50% de la seva capacitat."

Amb tot, Ryanair insta al Govern d'Espanya "a trencar el monopoli d'Aena" i permetre que els governs regionals gestionin de manera efectiva els seus aeroports, amb l'objectiu d'incrementar el tràfic, el turisme i l'ocupació "a les regions que Aena ha abandonat durant tant temps". Recorda aquí l'aerolínia que el gener de 2024 va presentar al ministre de Transport un pla per augmentar el tràfic a Espanya en un 40% (20 milions de passatgers addicionals, majoritàriament destinats a aeroports regionals) perquè els aeroports regionals espanyols no són competitius davant els seus homòlegs europeus.