Ryanair segueix en contra de les taxes que Aena cobra a les aerolínies per operar als seus aeroports. La companyia low cost, que és líder al nostre país per tràfic de passatgers, amenaça de traslladar la seva inversió fora d'Espanya si no s'eliminen. De fet, diu que l'any passat ja es va portar avions als països competidors. L'amenaça arriba tot just tres dies després de fer el mateix a Alemanya, on han apujat l'impost a l'aviació.

A Espanya, fins i tot ha presentat un recurs formal davant de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) per l'última pujada de taxes "demanant el seu bloqueig i l'aplicació de la congelació de les mateixes". Cal recordar que la CNMC va autoritzar a Aena recentment a incrementar les tarifes en un 0,54% per a 2025, després que la gestora dels aeroports ja apliqués una pujada del 4,1% aquest 2024.

Per això, Ryanair adverteix en una nota que, si es duu a terme la nova pujada, "revisarà" la seva capacitat a les regions d'Espanya i haurà de reduir-la en les rutes nacionals "davant dels continus i insostenibles augments dels costos". La companyia aèria assegura que l'any passat ja es va veure obligada a retallar els seus plans d'inversió en Espanya i va ressituar cinc avions que venien aquí a altres països competidors, com Croàcia, Itàlia i el Marroc.

"Els falsos plans d'incentius d'Aena no poden ocultar el fet que la inversió se n'està anant a altres llocs, ja que l'augment de les taxes perjudica la competitivitat espanyola", ha advertit. En el comunicat, Ryanair recorda que el 2021 el Govern espanyol va decidir congelar les taxes aeroportuàries a tots els aeroports espanyols fins a 2026. Per això, creu que la CNMC "ha de fer complir la congelació de taxes promeses el 2021, rebutjant l'últim intent injustificat de pujada de taxes d'Aena".

De fet, explica que el seu recurs és contra "l'intent de l'operador aeroportuari monopolístic, Aena, d'incomplir la decisió del Govern espanyol de 2021 de congelar les taxes aeroportuàries a tots els aeroports espanyols fins a 2026, a més dels augments injustificats i excessius de 2023 i 2024". Al seu parer, Aena "segueix burlant-se de la decisió que va prendre l'Executiu, que a més "va contribuir" a la recuperació del transport aeri i el turisme a Espanya després del Covid."

"Les repetides pujades de costos d'Aena i l'incompliment de la decisió del Govern de congelar les taxes aeroportuàries perjudiquen la competitivitat d'Espanya", defensi l'aerolínia irlandesa.

Ryanair també amenaça Alemanya

Ryanair no només té problemes a Espanya. La companyia de Michael Oleary ja va amenaçar Alemanya fa tot just tres dies amb el mateix. En concret, va advertir al govern alemany que abordés de manera "urgent" la pujada de costos en el transport aeri o duria a terme retallades addicionals en els vols que opera al país.

Concretament, l'aerolínia va anunciar que podria retallar fins i tot 10% de les seves operacions a Alemanya, la qual cosa equival a 1,5 milions de seients menys per a l'estiu de 2025, si el govern no reverteix la pujada de l'Impost a l'Aviació (del 24%) i altres càrrecs regulatoris.