Ryanair s'ha vist 'obligada' a reprogramar la temporada d'hivern, que arrenca a l'octubre i s'estén fins al març, pel retard dels nous avions que havia encarregat a Boeing i amb què esperava comptar durant aquests mesos. L'aerolínia explica en un comunicat que ha hagut de realitzar "una sèrie de reduccions" en el nombre de vols que operarà i haurà de cancel·lar vols. "Es comunicaran a tots els passatgers afectats en els pròxims dies", lamenta. La companyia indica també que està treballant amb Boeing per intentar accelerar els lliuraments durant els primers mesos de 2024 i poder així arribar a temps a la temporada alta (la d'estiu, que engega a l'abril) amb els lliuraments d'avions previstos. Si bé, té prevista la programació de vols més gran de la seva història i podria veure's truncada.
La companyia aèria, que és la que de més tràfic de passatgers a Europa, detalla en un comunicat que, esperava rebre 27 avions entre setembre i desembre, "però a causa dels retards de producció a les instal·lacions de Spirit Fuselage a Wichita, sumat als retards en les reparacions i lliuraments de Boeing a Seattle," Ryanair espera ara rebre pràcticament la meitat, uns 14 avions entre octubre i desembre.
Com a resultat d'aquests retards en els lliuraments, afegeix, Ryanair realitzarà aquesta setmana una sèrie d'ajustaments en el seu programa d'hivern de 2023. Així, es reduirà en tres el nombre d'avions amb base a Charleroi (França), en 2 els de Dublín (Irlanda), i es reduiran també 5 avions de les 4 bases italianes, inclòs Bèrgam, Nàpols i Pisa. Així mateix, l'aerolínia confirma que hi haurà reduccions d'avions a East Midlands (Anglaterra), Porto (Portugal) i Colònia (Alemanya).
En un comunicat, Ryanair "demana disculpes per aquestes reduccions inevitables en la seva programació d'hivern de 2023" i reconeix que "no disposa d'avions de recanvi aquest hivern", ja que és necessari realitzar un manteniment programat en tota la seva flota de més de 550 aeronaus a fi de tenir-les disponibles per al programa d'estiu més gran que la companyia té previst per a 2024.
Cal recordar que Ryanair va realitzar al maig la comanda d'avions més gran de la seva història, 300 Boeing que preveu anar incorporant a la seva flota fins a 2034. L'empresa, que invertirà uns 36.500 milions de dòlars, esperen augmentar la capacitat i amb això, el nombre de passatgers. Per exemple, a Espanya el seu objectiu és passar dels 50 milions de passatgers, que era l'objectiu per a l'any fiscal 2023, els 52 milions l'any que ve. Malgrat els retards, Ryanair assegura que les xifres no es veuran alterades.
"A hores d'ara, no esperem que la situació afecti materialment al nostre objectiu de tràfic per a tot l'any de 183,5 milions, però si els retards empitjoren o es prolonguen més en el període de gener a març de 2024, és possible que hàgim de revisar aquesta xifra i ajustar-la lleugerament a la baixa", declara Michael O'Leary, CEO de Ryanair.
"Estem treballant molt de prop amb Boeing i el seu proveïdor, Spirit, per minimitzar aquests retards en els lliuraments. És molt lamentable que els problemes de producció a Wichita i a Seattle hagin tornat a retardar els lliuraments contractats per Ryanair a Boeing per a aquest hivern. Mantenim un diàleg regular amb Boeing i el nostre principal objectiu és garantir el lliurament dels 57 avions B737 contractats abans de finals de maig de 2024 perquè la flota de Ryanair pugui créixer fins a més de 600 avions de cara a la qual cosa serà el nostre programa més gran de vols d'estiu", apunta.
Les cancel·lacions de vols, "es comunicaran a tots els passatgers afectats per correu electrònic en els dies entrants. Se'ls oferirà el reallotjament en vols alternatius o el reembors íntegre si així ho desitgen", conclou el conseller delegat.