Ryanair, que acaba de tancar un 2024 rècord amb gairebé 200 milions de passatgers transportats a Europa, compleix la seva amenaça i comunica aquest dijous que deixarà de volar a Jerez (Cadis) i Valladolid. Però a més reduirà el tràfic a Vigo, Santiago, Saragossa, Astúries i Santander. En total, l'aerolínia low cost ha decidit eliminar 12 rutes i 800.000 seients de la seva programació de l'estiu d'aquest 2025.
En un comunicat, el conseller delegat de Ryanair, Eddie Wilson, assegura que les taxes que cobra Aena a les companyies aèries per operar als seus aeroports són "excessives" i critica també la falta d'efectivitat dels plans d'incentius de l'operador aeroportuari. Segons el seu parer, "són completament ineficaços per donar suport a la política del Govern espanyol de creixement dels aeroports regionals".
Així, Ryanair, que portava mesos amenaçant de reduir vols a Espanya (com ja ha fet per exemple a Alemanya) confirma avui que cessarà les seves operacions a dues ciutats (Jerez i Valladolid), retirarà un avió basat en Santiago (són 100 milions de dòlars d'inversió) i reduirà el tràfic per a l'estiu de 2025 a cinc aeroports regionals.
A Vigo, el nombre de vols de Ryanair caurà un 61%, a Santiago un 28%, a Saragossa les operacions es reduiran un altre 20%, a Astúries un 11% i a Santander, un 5%. "Aquesta pèrdua completament evitable serà devastadora per a la connectivitat regional, l'ocupació i el turisme a Espanya", assegura la companyia irlandesa. Ryanair recorda que el Govern espanyol va decidir el 2021 congelar les taxes als aeroports fins a 2026, però Aena "ha intentat augmentar les taxes tots els anys i de forma més accentuada als aeroports regionals espanyols, on el tràfic es manté per sota dels nivells anteriors a la crisi de Covid."
"El trànsit aeri tendirà a desplaçar-se fora de les regions espanyoles"
Per tot això, pren aquesta decisió. I adverteix també, "si els aeroports regionals de Aena no aconsegueixen ser competitius en comparació amb els seus equivalents europeus, el trànsit aeri tendirà a desplaçar-se fora de les regions espanyoles". Wilson assenyala també que Ryanair porta molt temps defensant i invertint en aeroports regionals, donant suport a l'accés al turisme i ocupació amb tarifes baixes, "però Aena es nega a utilitzar la seva estructura d'aeroports regionals per donar suport a la inversió regional espanyola, prioritzant, en canvi, les inversions en aeroports fora d'Espanya."
El CEO de Ryanair acull "amb satisfacció" la recent decisió de la CNMC de paralitzar la pujada de taxes aeroportuàries d'Aena per a 2025, tanmateix, creu que aquesta decisió "no anul·la el mal causat per les pujades d'Aena de 2024 i la falta d'incentius als aeroports regionals". L'aerolínia demana ara a la CNMC que anul·li les pujades de taxes corresponents a 2024, alineant-les amb la congelació de taxes de cinc anys que va avançar el Govern espanyol i que engegui paquets d'incentius que atreguin a les aerolínies per fer créixer la connectivitat, el turisme i l'ocupació als aeroports regionals.
"Sense una actuació urgent, Espanya s'arrisca a perdre més capacitat i inversió davant mercats més competitius, deixant els aeroports regionals medi buits mentre els competidors d'Espanya prosperen", assegura Wilson, que explica també, que aquestes 12 rutes i 800.000 seients que ha decidit eliminar suposa "un fort contrasti" amb Castelló -un aeroport no pertanyent a Aena-, que ha registrat un creixement constant en l'última dècada "gràcies a unes taxes competitives i operacions eficients".
Finalment, Ryanair, que és l'aerolínia líder a Europa per passatgers, assegura que la decisió d'Aena de no incentivar les companyies perquè utilitzin la capacitat "desaprofitada" dels seus aeroports regionals l'ha obligat a ressituar avions i capacitat en mercats "més competitius", com Itàlia, Suècia, Croàcia, Hongria i el Marroc.