Les low cost triomfen a Espanya. Dels gairebé 159 milions de passatgers nacionals i internacionals que han passat pels aeroports del nostre país entre gener i setembre, la immensa majoria (més del 80%) ho han fet en aerolínies de baix cost, en concret 133 milions. Però hi ha una d'aquestes companyies àrees que sobresurt per sobre de totes les altres, Ryanair. La irlandesa ha marcat distàncies amb Vueling, la seva principal competidora, i aquest 2023 ha duplicat la quota de mercat que el treia el 2019.
L'últim any abans de la pandèmia, Ryanair concentrava un 18% de quota de mercat a Espanya, i Vueling un 15,5%, i per això la primera li treia un avantatge del 2,7% a l'aerolínia catalana. Tanmateix, aquest any, aquesta diferència ja és del 5,7%. És a dir, s'ha duplicat. Si bé, la irlandesa ha aconseguit ja el 22% del tràfic de passatgers al nostre país, mentre que Vueling assoleix un 16,4%.
La quota de Ryanair s'ha disparat perquè ho ha fet també el nombre de passatgers que viatgen amb aquesta, que han estat de 47,13 milions fins al setembre, i són 8,2 milions més que el 2019; Vueling també ha crescut, però menys. En els primers nou mesos de l'any ha transportat a Espanya a 35,4 milions de viatgers, uns 2,2 milions més que abans de la covid.
Malgrat això, tant Ryanair com Vueling treuen bastant avantatge de la restada de competidors a Espanya. Segons les xifres del gestor aeroportuari Aena, la tercera aerolínia d'aquest llistat és Iberia, que ha transportat a 16 milions de passatgers fins al setembre, gairebé la meitat que Vueling i tres vegades menys que Ryanair. La firma, de fet, és la que pitjor s'ha recuperat respecte a 2019, ja que ha crescut un 3,4% mentre que Vueling ha crescut gairebé un 7% i Ryanair un 21%.
A nivell grup la situació és molt diferent. Iberia pertany juntament amb Vueling i Iberia Express, al conglomerat d'aerolínies IAG i de manera conjunta, aquestes tres han transportat un total de 60,5 milions de passatgers en els nou mesos, unes xifres que rècord. Al costat oposat hi ha easyJet, Air Europa i Air Nostrum, que són les úniques grans aerolínies que no recuperen les xifres de 2019. En concret segueixen un 14%, un 12% i un 10% per sota de les xifres de passatgers d'aquell any, amb 12 milions, 12,7 milions i 6 milions, respectivament.
D'aquestes tres, la cara més amarga la presenten Air Europa, que mentre avança en la seva fusió amb Iberia, ha perdut quota de mercat a Espanya respecte a 2019, quan fregava el 7%. Doncs ara en concentra menys del 6%; D'altra banda, les dades d'Aena també posen en relleu que, hi ha dues aerolínies que en percentatge han crescut fins i tot més que Ryanair respecte a l'any prepandèmia, es tracta d'Eurowings (28%) i el Grup Binter (26%) que han transportat a 5,8 milions i 7,2 milions de passatgers des de començament d'any.
Ryanair creix a Espanya amb més vols, bases i rutes
Espanya és el tercer país que més ingressos aporta al compte de resultats de Ryanair, després del Regne Unit i Itàlia. El seu any fiscal 2023, que va ser abril de 2022 a març d'aquest any, l'aerolínia va facturar aquí uns 1.900 milions d'euros, gairebé el 18% del total del grup. En el mateix període va transportar 50 milions de passatgers des de o cap al nostre país.
Però la firma ha fet una important aposta per Espanya en els últims anys, amb més vols, rutes i bases, per mantenir-se com a líder del mercat i un dels seus objectius per a aquest any era atrapar els 52 milions de passatgers, una xifra que -en vista de les dades fins al setembre- superarà. En aquest context, va operar aquest estiu la programació de vols més gran de la seva història aquí, i ha anunciat també la temporada de vols d'hivern més gran.
A més, ha obert tres noves bases i dues d'elles han estat aquí, a Lanzarote i Tenerife. I les més de 190 noves rutes que ha posat a la venda aquest any estaven pensades, segons va declarar l'aerolínia, per augmentar encara més la seva posició com a número u o dos als mercats italià, polonès, espanyol i del Regne Unit.
La directora de Ryanair a Espanya, Elena Cabrera, ja va avançar en una entrevista amb ON ECONOMIA que la fusió d'Iberia i Air Europa serà, a més, una oportunitat per a ells, ja que els permetrà créixer principalment a Madrid i les illes, quan s'alliberin els slots per a la resta de companyies. En l'àmbit europeu, la companyia entén que el procés de consolidació serà encara més gran amb l'adquisició d'ITA (Itàlia) i la venda de TAP (Portugal) ja en marxa, i això també els permetrà ampliar encara més la quota de mercat a la resta del Vell Continent.