Ryanair va guanyar 1.917 milions d'euros al seu últim exercici fiscal, que s'estén des de l'1 d'abril de 2023 fins al 31 de març d'aquest 2024. L'aerolínia irlandesa de baix cost aconsegueix disparar el seu benefici un 34% (l'exercici anterior va guanyar 1.428 milions) malgrat els retards en el lliurament de les comandes d'avions per part de Boeing, que l'ha obligat a cancel·lar vols en diverses ocasions tant en la temporada d'hivern com en la d'estiu.

En un comunicat publicat aquest dilluns, la companyia destaca també que el seu trànsit aeri va augmentar un 9% i va assolir els 183,7 milions de passatgers, la qual cosa la manté un any més com l'aerolínia líder a Europa per tràfic de passatgers. A Espanya, també és la primera. Segons dades d'Aena va transportar a gairebé 61 milions de viatgers el 2023 (24 milions més que el 2022) amb origen o destí Espanya.

En els seus comptes, Ryanair informa també que els seus ingressos van assolir els 13.440 milions a l'últim exercici, la qual cosa suposa un 25% més que l'any anterior. El conseller delegat, Michael O'Leary, revela que la tarifa aèria es va encarir un 21% i de mitjana, el preu dels seus bitllets ha estat de 49,80 euros. Així, els seus ingressos per passatger van créixer un 15%, la qual cosa l'ajudo a compensar l'augment del preu del combustible, que va ser de 5.140 milions d'euros, un 32% més.

Per mercats, Itàlia va ser el que més va contribuir als comptes del grup, amb 2.853 milions d'euros en ingressos, un 20% més. Li segueix Espanya, on Ryanair va facturar 2.416 milions, un 28% més que l'exercici anterior. I Regne Unit, que va sumar uns altres 2.031 milions d'euros, la qual cosa representa una pujada del 27%.

Ryanair busca els 200 milions de passatgers

De cara al següent exercici fiscal, O'Leary va avançar que preveu transportar entre 198 i 200 milions de passatgers, el 8% més, a condició que el fabricant nord-americà d'avions (Boeing) compleixi amb el calendari de lliurament previst i totes les comandes siguin abans de finals d'aquest any. Cal recordar que Boeing només lliurarà Ryanair 40 dels 57 avions B737-MAX8200 compromesos amb la companyia per al juny de 2024.

De manera que l'aerolínia, que comptava almenys amb 50 d'ells i la seva capacitat per a la temporada d'estiu, operarà amb 10 avions menys durant els mesos pic d'estiu de juliol, agost i setembre. El conseller delegat recorda en la nota que Ryanair té una flota de 146 avions 'B737 Gamechangers' i confia que n'augmentarà 158 a finals de juliol, 23 menys del contractat fins ara.

O'Leary va advertir que la capacitat per a vols de mitjana distància dins de la Unió Europea és "limitada", si bé la demanda de bitllets per a aquest estiu és "positiva", com demostra el repunt de reserves anticipades respecte a aquell període el 2023. No obstant això, va subratllar que encara és massa aviat per donar una previsió precisa sobre els resultats de l'any fiscal en curs, que va engegar l'1 d'abril.

"El resultat final per a l'exercici de 2025 dependrà en gran manera de la capacitat per evitar esdeveniments adversos durant l'any, com les guerres en Ucraïna i Orient Mitjà, els trastorns causats per les vagues de controladors aeris o més retards en els lliuraments de Boeing," acaba O'Leary.