Ryanair ha anunciat aquest dimecres el llançament de dues noves rutes des de l'aeroport de Girona, una a Eindhoven (Països Baixos) i una altra a Beni Mellal (Marroc) que ha reobert aquest estiu després de quatre anys inactiu per la pandèmia. L'aerolínia assoleix així un total de nou rutes des de l'aeròdrom català, on a més compta amb dos avions basats i ja ha realitzat una inversió de 200 milions de dòlars.

"Fa 22 anys vam iniciar el nostre camí a l'aeroport de Girona amb el llançament de la nostra ruta Girona-Frankfurt i, des d'aleshores, hem crescut fins a convertir-nos en l'aerolínia número u a Espanya. Estem compromesos a continuar amb el nostre creixement a la regió de la Costa Brava i, amb l'aeroport de Barcelona a plena capacitat, Girona és una elecció perfecta per a la nostra expansió a Catalunya", assenyala Elena Cabrera, la Country Mànager de Ryanair a Espanya, en un comunicat.

L'aerolínia de baix cost, que ja assoleix els 58 milions de passatgers a Espanya, obrirà aquest hivern un total de 63 noves rutes al país, encara que els seus plans són més amplis. De fet, Ryanair va presentar un pla de creixement ambiciós al president del Govern espanyol i al ministre de Transport a començaments d'aquest any, que contemplava un augment del 40% en el tràfic de passatgers de l'aerolínia d'Espanya a deu anys, fins i tot superar els 77 milions de passatgers.

Però els seus plans s'han vist truncats per les "excessives taxes aeroportuàries d'Aena, que estan ofegant el creixement dels aeroports regionals espanyols, que són els que més necessiten la connectivitat i la injecció econòmica que aporta", asseguren. Ryanair el té declarada la guerra a Aena, que gestiona gairebé 50 aeroports a Espanya, per les tarifes. I així ho fa saber en tots els comunicats.

"El creixement dels aeroports regionals espanyols es veu considerablement limitat per les pujades de taxes de l'operador aeroportuari monopolístic, Aena, inclòs el de Girona, on es necessiten baixos costos d'accés per impulsar la connectivitat i competir amb aeroports principals com el de Barcelona, on els costos no són tan sensibles a les pujades de taxes d'Aena com en el cas dels aeroports regionals més petits".

En aquest context, Ryanair recorda que va presentar recentment un recurs formal davant de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) contra l'intent d'Aena d'augmentar les taxes aeroportuàries un altre 0,5% per a 2025, el que suposa "l'últim incompliment de la resolució del Govern espanyol el 2021 de congelar les taxes aeroportuàries a tots els aeroports espanyols fins a 2026, a la qual cosa se suma un augment del 4,1% el 2024".

Ryanair diu també que no ha obert cap nova base regional a Espanya en gairebé una dècada, en contrast amb altres regions en mercats competidors, com Calàbria, Trieste, Dubrovnik i Tànger, on Ryanair va llançar noves bases a l'estiu de 2024. "Aquesta és una conseqüència directa del fracàs d'Aena. Ryanair demana al gestor aeroportuari que redueixi immediatament les taxes per incentivar el creixement, especialment als aeroports regionals, com el de Girona".