El conseller delegat de Ryanair, Michael O'Leary, ha advertit que contemplen endarrerir les recepcions dels avions Boeing que té pendent si se li apliquen aranzels als avions. En una entrevista al Financial Times, el directiu irlandès ha advertit sobre la possibilitat que els avions s'encareixin en aplicar-se'ls aranzels i de la possibilitat de decidir retardar el lliurament si això passa. O'Leary considera que aquesta nova política econòmica, ajornada de moment, obre un debat sobre qui assumirà els sobrecostos d'aquests gravàmens, si les aerolínies o els fabricants.
La companyia de low cost té pendent rebre per part de Boeing 25 avions, provinents d'una comanda que ja s'ha retardat pels continus problemes del fabricant per produir. Segons les estimacions, el gegant nord-americà començaria a entregar-los a partir d'agost, encara que Michael O'Leary ha remarcat que l'aerolínia no els necessita fins a la primavera de 2026, per la qual podrien retardar-los i esperarien que prevalgués el sentit comú".
Al sector aeronàutic, igual que en tants altres, la imposició d'aranzels és particularment complexa, perquè les companyies treballen amb materials provinents de diferents països, a més de comptar amb socis de tot el món a la seva cadena de subministrament.
Cop de la Xina als Estats Units: no comprarà més avions Boeing
De fet, la Xina ha ordenat a les seves aerolínies no acceptar més lliuraments d'avions procedents de Boeing com a resposta a la imposició d'aranzels duta a terme pel president nord-americà, Donald Trump, de fins al 145% a productes xinesos. A més, el país asiàtic també ha demanat a les companyies aèries del seu país que detinguin qualsevol compra d'equips i peces relacionades amb aeronaus a empreses nord-americanes.
Aquesta ordre complementa l'anunci d'aquest dissabte sobre la pujada des del 84% al 125% la tarifa addicional aplicada sobre les mercaderies nord-americanes importades a partir del pròxim 12 d'abril. Com a conseqüència, la Xina també està estudiant maneres d'ajudar les aerolínies que lloguen avions Boeing i s'enfronten a costos més elevats.
En el primer trimestre de l'any, Boing va lliurar 18 avions a aerolínies xineses, la majoria del model 737 MAX i, principalment, a la Xina Southern Airlines, segons dades consultades per Europa Press. Tanmateix, no consten encàrrecs des del país asiàtic aquest any.
D'altra banda, al voltant de 10 avions Boeing 737 MAX s'estan preparant per entrar a les flotes de les aerolínies xineses, inclosos un parell per a la Xina Southern Airlines, Air China i Xiamen Airlines, tal com recull el portal web Aviation Flights Group. Algunes de les aeronaus estan estacionades vora la base de la fàbrica de Boeing a Seattle, mentre que d'altres es troben en un centre d'acabat a Zhoushan, a l'est de la Xina.
La decisió xinesa suposa un dur cop per a Boeing, que en els mesos de gener i febrer d'aquest any va superar Airbus, el seu competidor europeu, en el lliurament de nous avions comercials. En el primer trimestre, va completar 130 enviaments, 47 més en comparació al mateix període de l'any anterior.