En menys d'una setmana comença oficialment l'estiu, la temporada alta per al sector turístic a Espanya. Pel que a les aerolínies es refereix, Ryanair, Vueling, Iberia, easyJet o Air Europa, les cinc companyies líders per tràfic de passatgers, ja han avançat que esperen un 2023 de rècord, amb més seients oferts que el 2019. Malgrat que els preus són ara més elevats i l'elevada inflació ha tocat la butxaca de moltes famílies, anar-se'n de vacances continua sent una prioritat.

"Les perspectives són encoratjadores. Malgrat la incertesa, la gent vol volar", manifestava aquest dijous el conseller delegat de IAG, Luis Gallego, en la junta d'accionistes. Des de la matriu de Vueling i Iberia, la segona i tercera aerolínia més gran del país, observen un volum "saludable" de reserves, amb la demanda de lleure "especialment firmi mentre els viatges de negoci continuen recuperant-se a un menor ritme".

Per aquesta raó, IAG té previst volar al 97% de la capacitat de 2019 aquest any. A Amèrica del Nord i Llatinoamèrica, explicava Gallec, les aerolínies del grup ja han recuperat gairebé tota la capacitat prepandèmia, però hi ha mercats com l'asiàtic, que per la reobertura més tardana de la Xina, encara està volant a un terç de la capacitat de llavors.

El que millor recupera són els vols domèstics i europeus, així, Vueling tindrà un 9% més de capacitat aquest estiu que en 2019, revelava el CEO. En total, la companyia que presideix Marco Sansavini preveu volar a més de 30 països en la temporada estival i realitzar 278 rutes a 104 destins.

El Grup Iberia també ha incorporat 15 noves destinacions europees en l'oferta d'estiu, entre ells Tirana (Albània), Split (Croàcia) o Corfú (Grècia). Però principalment ha reforçat les rutes als Estats Units i América Lantina per a aquests mesos, els seus mercats clau. La companyia ja ha recuperat tota la seva xarxa de destins de 2019 i té programats prop de 280 vols setmanals, ja per sobre de xifres prepandèmia.

El president de l'Associació de Línies Aèries (ALA) Javier Gándara també posava en relleu aquest dijous que el sector ja ha deixat "el pitjor enrere després de la Covid-19" i tot apunta que tindran "un estiu rècord de passatgers i que aquest any serà el de la consolidació". Ermot, que també és director d'easyJet per al sud d'Europa, ja va revelar en una entrevista amb ON ECONOMIA que la seva companyia ja està a nivells gairebé iguals als de 2019.

En el cas concret d'Espanya, easyJet està gairebé al 90% de la capacitat prepandèmia, però amb diferències regionals. A les Canàries, per exemple, estan un 80% per sobre de capacitat d'aquell any i a les Balears també doble dígit per sobre. Els destins que abans s'han recuperat són les vacacionals, mentre que el tràfic de negoci, que habitualment suposa un 20% per a ells, continua costant més.

Recentment, en una altra entrevista amb aquest mitjà, la directora general de Ryanair a Espanya, Elena Cabrera, assegurava que al nostre país, la seva capacitat ja està "molt per sobre dels nivells precovid", en concret, un 15% més. D'aquesta manera, l'aerolínia baix cost inicia la temporada d'estiu amb bastant optimisme. "Tenim programades 725 rutes (60 són noves) des de 27 aeroports i dotze bases, dues d'elles són noves, Tenerife Sud i Lanzarote".

Ryanair, que és l'aerolínia líder per tràfic de passatgers a Espanya, s'ha proposat d'assolir els 52 milions de passatgers l'any fiscal 2023, dos milions més que el 2022, un any que ja va ser rècord per a la companyia. I per a això preveu continuar sumant rutes i freqüències.

Air Europa, que tanca el top 5 d'aerolínies amb més tràfic a Espanya, també es prepara per a l'estiu amb una oferta de seients que supera els 8,5 milions, gairebé un milió més que l'any passat. D'aquesta manera s'aproxima a nivells prepandèmia a tota la seva xarxa, mentre que, en les rutes nacionals i de llarga distància, la seva oferta ja és superior a la de la temporada estival de 2019.

El conjunt d'aerolínies representades a ALA, que concentren el 80% del trànsit aeri d'Espanya, han programat 219 milions de seients per a aquest estiu, un 3% més que la capacitat operada en la temporada anterior a la crisi sanitària.