Ryanair "potser no creixerà a Espanya tant com li agradaria, a causa de la poca competència que hi ha en el tema de taxes d'Aena", per la qual cosa demana l'operador aeroportuari que reverteixi urgentment el seu augment del 0,5 % previst per a 2025 i impulsi paquets d'incentius als aeroports regionals. No obstant això, l'aerolínia de baix cost irlandesa obrirà aquest hivern 63 noves rutes a Espanya, dues d'elles a Madrid, i preveu tancar el present exercici amb 58 milions de passatgers al país, un 7 % més que el 2023.

Les dues noves rutes des de Madrid, a Verona (Itàlia) i Kaunas (Lituània), contribuiran a augmentar el tràfic cap a l'aeroport de la capital espanyola també en un 7 %, fins a superar els 7 milions de passatgers anuals, ha assenyalat aquest dijous el seu conseller delegat, Eddie Wilson, en una roda de premsa. D'aquesta manera, Ryanair sumarà 63 rutes des de Madrid, amb 13 avions de base, la qual cosa suposa una inversió de 1.300 milions de dòlars (1.173 milions d'euros).

Tanmateix, l'aerolínia ha subratllat que el creixement als aeroports regionals espanyols, que estan infrautilitzats (davant la saturació dels grans) s'ha vist significativament limitat per l'augment de les taxes de Aena.

En aquest sentit, Wilson ha recordat que la companyia va presentar un recurs formal davant de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) contra l'intent d'Aena d'augmentar les taxes aeroportuàries un 0,5 % per a 2025.

Amb aquesta pujada, Aena torna a incomplir la resolució del Govern espanyol de 2021 de congelar les taxes aeroportuàries a tots els aeroports espanyols fins a 2026", després d'un augment d'un 4,1 % el 2024, que suposa per a Ryanair pagar aquest any 50 milions d'euros més que el 2023 (600 milions en total) per aquest concepte", ha agregat.

Aquesta política de Aena pot afectar a l'"ambiciós" pla de creixement que Ryanair va presentar a començaments de 2024 al president del Govern, Pedro Sánchez, i al ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, i que preveu un augment del trànsit de passatgers del 40 % en els propers deu anys, fins a superar els 77 milions, i 33 avions addicionals a Espanya, arribant a un total de 140 el 2030.

Wilson ha subratllat que gran part d'aquest creixement correspon als aeroports regionals més petits, molt en línia amb l'estratègia del Govern de l'Espanya buida, on el pla d'incentius "mal dissenyat" d'Aena no ha aconseguit atreure ni a una sola aerolínia o ruta.

Per al directiu és inexplicable que Aena hagi prioritzat la reducció de tarifes a Madrid i Barcelona finançada amb augments als aeroports regionals.

Si Aena introduís un pla de descomptes i el prorrogués durant tres anys, com proposa Ryanair, l'aerolínia irlandesa podria augmentar la capacitat de Granada, Saragossa, Valladolid, Jerez, Reus i molts més aeroports regionals.

A més, el pla de la companyia, que no ha obert cap nova base regional a Espanya des de 2016 (en contrast amb altres regions en mercats competidors com Calàbria, Trieste, Dubrovnik i Tànger, on va llançar noves bases aquest estiu), preveu cinc possibles noves bases: Gran Canària, Fuerteventura, Menorca, Reus i Santander, el llançament del qual podria veure's afectat.

El directiu ha insistit que els aeroports regionals tenen capacitat infrautilitzada, per la qual cosa és inexplicable que l'operador aeroportuari no descompti les taxes per omplir-los, sinó que opti per finançar inversions aeroportuàries estrangeres (a Sud-amèrica o el Regne Unido)."Sin aquesta estabilitat de costos a llarg termini, altres mercats d'Europa, amb els quals Espanya competeix, garantiran aquesta inversió", ha advertit.