Ryanair vol continuar creixent a Espanya, on ja és la primera aerolínia per tràfic de passatgers. Durant el seu últim exercici fiscal, tancat l'abril de 2023, l'aerolínia va transportar 50 milions de passatgers des de o cap al nostre país, el 30% del total del grup, que va assolir la xifra de 168 milions de passatgers. Però la companyia s'ha proposat d'assolir els 52 milions de passatgers a Espanya, per a la qual cosa preveu augmentar rutes i freqüències, i aquí la fusió d'Iberia i Air Europa serà una oportunitat per a ells, ja que els permetrà créixer principalment a Madrid i les illes.

Així ho ha posat en relleu Elena Cabrera, country mànager de Ryanair a Espanya i Portugal, en una entrevista amb ON ECONOMIA. "Ens sembla que té molta lògica que existeixi aquesta fusió, hi ha moltes companyies àrees a Europa i el número tendirà a reduir-se fins que hi hagi tres o quatre grups que dominin el mercat aeri". S'estima que Iberia i Air Europa concentraran el 40% del tràfic a Europa quan la seva fusió es materialitzi, però Ryanair veu oportunitats.

"Quan tingui lloc aquesta fusió hi haurà certs aeroports on es pugui considerar que existeix cert monopoli i hauran d'alliberar-se slots per a la resta de companyies. Nosaltres estarem atents per poder optar a aquests slots i créixer, principalment a Madrid, les Balears i les Canàries". Cabrera assegura que tenen "capacitat i avions" per poder optar a aquests slots, que són les franges horàries, que se'ls assignen a les aerolínies per poder aterrar o enlairar-se.

La directiva recorda que Ryanair va realitzar la seva comanda d'avions més important recentment, 300 Boeing, que anirà incorporant a la seva flota fins a 2034 i, per tant, "tindran la capacitat" que se'ls exigirà. El seu objectiu és créixer a Espanya, "passar dels 50 milions de passatgers, que era l'objectiu per a l'any fiscal 2023, als 52 milions l'any que ve, i per a això necessitem ampliar capacitat als aeroports, per això estem interessats en aquest alliberament de slots".

L'aerolínia continuarà creixent de manera orgànica, ja que descarta entrar en aquest ball de compres i adquisicions que hi ha a Europa i en el qual participen companyies com TAP Portugal o ITA-Itàlia, a més d'Air Europa. "Considerem que un d'aquests grans grups abans esmentat serà Ryanair, i no estem interessats a comprar cap aerolínia. El mercat sempre és viu i estem atents, però continuem tenint capacitat per créixer sense fusions".

Elena Cabrera, country manager de Ryanair a Espanya i Portugal. Foto: Ana Beltrán

Aquest creixement s'ha vist reflectit en els seus comptes, Ryanair acaba de tancar el seu exercici fiscal 2023 amb un benefici superior a 1.400 milions d'euros recolzat en uns nivells rècord de tràfic i capacitat. A Espanya la seva capacitat ja és "molt per sobre dels nivells precovid" (un 15% més). D'aquesta manera, la companyia inicia la temporada d'estiu amb bastant optimisme al nostre país. "Tenim programades 725 rutes (60 són noves) des de 27 aeroports i dotze bases, dues d'elles són noves, Tenerife Sud i Lanzarote".

Però l'estiu no està exempt d'amenaces, de fet, Ryanair és l'aerolínia més afectada per les vagues a França, en ser la que més sobrevola el país gal. "Les protestes dels controladors aeris ens estan afectant molt, en un vol de Londres a Madrid has de passar per França i nosaltres volem més al sud que als països centreeuropeus". En aquest sentit, recorda que Espanya, Portugal o Grècia són dels països als quals més volen i si els tanquen l'espai aeri francès, els impacta en la seva operativa. Des de febrer, han hagut de cancel·lar uns 3.000 vols per aquesta raó.

"Estem duent a terme una petició de firmes perquè hi hagi un canvi en la legislació a la Comissió Europea". A Espanya, quan hi ha una vaga, es protegeixen vols nacionals i internacionals amb serveis mínims, però a França no, només els domèstics, i no els que sobrevolen en país. El que ha portat a tot el sector aeri a presentar les seves queixes demanant "que no es paralitzi tot Europa per un país".

"Les vagues estan previstes fins al setembre i hem demanat que avisin amb més antelació, perquè de vegades ho fan amb 24 hores i no tenim capacitat de reacció, gestionem 3.000 vols al dia. La següent aerolínia que més vola a Europa és easyJet i són 2.000 vols", apunta. Però la que ocorre a França no és l'única amenaça, el sindicat de pilots a Espanya, Sepla, també ha amenaçat amb una vaga general per a totes les companyies. "Esperem que no tingui lloc, perquè a qui impactarà és al consumidor i al turisme".

 

"Els preus estan un 10% més alts en comparació amb 2019"

Elena Cabrera reconeix que els preus dels bitllets d'avió han pujat "per la inflació, el carburant i la reducció de la capacitat aèria". En Ryanair "estan un 10% a dalt en comparació amb 2019" i assoleixen una mitjana de 37 euros. Malgrat això, assegura que són l'aerolínia "que més ha contingut aquesta pujada de preus". La directiva creu que aquests preus "es mantindran" a mitjà termini.

Un dels motius que està fent que els preus siguin més cars és la compra d'última hora, un mal hàbit adquirit en la pandèmia que a poc a poc es va corregint. "Es reservava last minute perquè no se sabia si anava a sortir una nova restricció i es va reduir el booking, però ara s'ha tornat a espaiar, hem passat de dos a cinc mesos d'antelació, recuperant la normalitat precovid".

El que sembla que no desapareixerà són les tarifes que cobra Ryanair per portar una maleta en cabina o triar un seient, malgrat que algunes organitzacions de consumidors han denunciat la seva il·legalitat i la justícia ha rebutjat aquesta pràctica. "La política que tenim d'equipatges és la que és i no ens plantegem canviària", revela. L'aerolínia ha disparat l'últim any els ingressos que rep per aquest tipus de serveis (prioritat d'embarcament, etc.) però la de Ryanair defensa que, malgrat això, continuen sent l'aerolínia més competitiva en preus.

Elena Cabrera, country mànager de Ryanair a Espanya i Portugal. Foto: Ana Beltrán

"Hi ha molts estudis on es demostra que Ryanair sempre, malgrat els extres, és la més barata. A més, el nostre model funciona, vam ser la primera low cost a Europa que va introduir aquest model fa 30 anys". Cabrera assegura que abans ningú no cobrava per la maleta i ara totes ho fan, a l'igual abans les aerolínies donaven menjar en els vols i ara cal pagar. Tanmateix, "això ha permès que tothom pugui viatjar", defensa.

La política de Ryanair consisteix que el passatger "pugui volar el més barat possible perquè pugui gastar el màxim en el destí, és el leitmotiv de la companyia". D'aquesta manera, qui decideix portar només una motxilla "pagarà el mínim preu possible" i el que vagi sumant extres, com una maleta o un seient, "pagarà més".

Ryanair vol créixer al nord d'Espanya

L'aerolínia irlandesa es veu preparada per afrontar tota l'oferta de vols que té programada per als mesos vinents, encara que reconeix que es veurà afectada pel retard en el lliurament d'avions de Boeing. "Som optimistes respecte als nostres objectius de creixement aquest estiu, però cautelosos a causa dels retards de lliuraments de Boeing. Poden retardar-se uns deu avions al juny i juliol que podrien afectar lleugerament a l'operativa d'aquests mesos".

Més enllà de l'estiu, Ryanair té posat el focus en créixer al nord d'Espanya. "És la zona amb més potencial de creixement", comenta. La companyia té base a Santiago, però opera a Vigo, Santander, Vitòria i Astúries, on continuen veient "oportunitats" atesa la seva oferta turística. Entre els seus objectius també està desestacionalitzat, que hi hagi turisme més enllà de l'estiu. "Per a nosaltres és primordial que hi hagi turisme durant tot l'any i Espanya dona aquesta oportunitat", acaba.