L'aerolínia Ryanair va tancar el primer trimestre fiscal (abril-juny de 2023) amb un benefici de 663 milions d'euros, xifra que pràcticament multiplica per quatre el resultat registrat durant el mateix període de l'any anterior (170 milions d'euros). Malgrat aquest resultat, la multinacional irlandesa retalla la seva previsió de creixement en passatgers per a aquest any i ha anunciat que el preu dels bitllets pujarà.
L'empresa irlandesa ha aconseguit disparar el seu benefici respecte al mateix període de 2022, quan es va veure afectada per les conseqüències de la guerra a Ucraïna. Tanmateix, aquest any Ryanair ha recuperat els resultats gràcies a la "forta" Setmana Santa i el dia festiu extra al Regne Unit el maig amb motiu de la Coronació del nou rei d'Anglaterra.
Augment del trànsit i les tarifes
Els ingressos del primer trimestre van pujar un 57%, fins als 2.470 milions d'euros. El trànsit va créixer un 11%, fins als 50,4 milions de passatgers, i les tarifes mitjanes van augmentar un 42%, a 49 euros, gràcies a una Setmana Santa "forta", segons ha informat la companyia. Així, els ingressos totals del primer trimestre de l'any fiscal van pujar un 40%, fins als 3.650 milions d'euros. Els costos operatius totals es van incrementar un 23%, fins als 2.940 milions d'euros, principalment a causa del cost més gran del combustible (+30% fins als 1.340 milions d'euros), els costos de personal i tarifes ATC més altes.
"Malgrat un modest augment en els costos unitaris (sense combustible) a poc menys de 32 euros en el primer trimestre, l'avantatge de costos de Ryanair sobre els competidors de la Unió Europea continua ampliant-se", ha explicat l'aerolínia.
Lliuraments d'avions
Els retards en els lliuraments d'avions de Boeing han provocat que la companyia retalli les seves previsions de creixement en passatgers. Així, la firma preveu que el trànsit de l'any fiscal 2024 creixi a aproximadament 183,5 milions (un 9% més). Aquesta xifra està per sota dels 185 milions previstos originalment, a causa dels retards en els lliuraments de Boeing a la primavera i tardor de 2023. Ryanair preveu que els lliuraments d'hivern de 2023 i primavera de 2024 es vegin menys afectats, però Boeing ja ha indicat que alguns lliuraments poden retardar-se des d'abril de 2024 fins al juny de 2024.
La flota actual de Gamechanger es va situar en 119 al final del trimestre i s'estima augmentar a 124 a finals de juliol amb l'arribada de 49 B-8200 (173 en total) per a final d'any (març de 2024).
Preu dels bitllets
De cara al segon trimestre, les reserves són "sòlides" per la qual cosa Ryanair ha anunciat que l'augment de les tarifes en aquest trimestre serà molt menor que en el primer trimestre. Així, l'aerolínia de baix cost estima que les tarifes del segon trimestre siguin més altes que les del segon trimestre de l'any anterior, però en un percentatge baix de dos dígits.
Per tant, el resultat final del primer semestre depèn en gran manera de les reserves de tancament d'agost i setembre. "Com és normal en aquesta època de l'any, tenim una visibilitat del tercer trimestre molt limitada i una visibilitat del quart trimestre nul·la. Havent gaudit d'un excel·lent període de viatges de Nadal i Cap d'Any de l'any passat", ha assenyalat l'aerolínia.