Ryanair frena i fa un gir a la seva estratègia comercial. El boom turístic que s'ha viscut el 2022 i el 2023, després de la pandèmia, va portar totes les aerolínies a apujar els preus dels bitllets d'avió. Tant per la forta demanda, com per la inflació, que en el cas de l'aviació es va veure molt impactada per la pujada de preus en els combustibles. Però aquest 2024, les companyies aèries no estan notant que la demanda sigui tan forta com la dels últims dos exercicis i en conseqüència, no estan guanyant tants diners. O almenys, no tant com esperaven. Ryanair, que és l'aerolínia que més passatgers transporta a Europa i un bon termòmetre del que passa al sector, ho ha fet palès.

L'aerolínia low cost ha ingressat menys i ha guanyat molt menys. De fet, ha reduït els seus guanys gairebé a la meitat respecte al 2023, un 46%, segons els comptes presentats al mercat aquest dilluns. El que l'ha fet reaccionar i anunciar que els seus preus hauran de baixar dràsticament aquest any. I ho faran des dels 42 euros de mitjana en els quals es troben ara.

El CEO de Ryanair, Michael O'Leary, ha explicat que els preus del seu segon trimestre fiscal (segons el seu calendari va el juliol a setembre, i comprèn l'estiu) seran "més baixos" que l'any passat, en lloc d'"estables o més alts" com esperava anteriorment. "Hem intentat en les últimes setmanes augmentar els preus per als passatgers, però estem trobant resistència", afegia.

Així que atesa la situació, l'aerolínia s'ha vist obligada a reconduir la seva estratègia i, igual com va fer a la primavera, haurà d'abaixar els preus. La companyia àrea confessa que ja en el seu primer trimestre fiscal (de març a abril) els va reduir un 15%, des dels 49,07 euros que va cobrar de mitjana l'any anterior fins als 41,93 euros d'ara.

Un preu mitjà que seguirà baixant, encara que no ha especificat en quin percentatge. "Les tarifes estan baixant substancialment en comparació amb l'any anterior i continuen deteriorant-se", confirmava O'Leary en la presentació de resultats. A més d'abaixar els preus, Ryanair no ha estat gaire optimista amb les previsions de la resta de l'any, el que va portar les seves accions a desplomar-se i a encomanar de caigudes a tot el sector. Els títols de la firma irlandesa van caure fins i tot un 13% i van arrossegar altres low cost com EasyJet i Wizz Air, que van cedir un altre 6%.

Ryanair confia en les reserves d'últim minut l'agost i el setembre

"La demanda del segon trimestre és forta, però els preus continuen sent més baixos del que esperàvem, i ara esperem que les tarifes del segon trimestre siguin materialment més baixes que l'estiu passat". Tanmateix, la companyia reconeix que el resultat final del primer semestre dependrà de les reserves d'últim minut d'agost i setembre.

L'aerolínia de baix cost observa un canvi de tendència en els consumidors. Concretament, que després de la forta demanda de viatges postpandèmia, ara els viatgers estan sent "una mica més cautelosos" amb els seus diners. "Hi ha una mica de resistència", explicava el director financer dilluns. Els passatgers estan tardant més de l'habitual a reservar les vacances d'estiu i Ryanair creu que es deu en part a l'elevada inflació, que s'està mantenint alta més temps de l'esperat.

D'altra banda, el CEO de Ryanair assenyalava que, en aquest moment de l'any, tenen una visibilitat "gairebé nul·la" sobre el tercer i el quart trimestre, encara que advertia que en el seu quart trimestre fiscal (de gener a març) no es beneficiaran dels guanys de principis de l'any passat, per les dates en les quals se celebrarà la Setmana Santa de 2025.

"El resultat final de l'any fiscal continua subjecte que no es produeixin conflictes adversos (com els d'Ucraïna i l'Orient Mitjà), les restriccions de capacitat, l'escassetat de personal o els nous retards en els lliuraments de Boeing". Fins i tot amb això, Ryanair espera continuar creixent en passatgers i assolir els 200 milions, un 8% més que l'exercici anterior.