L'aerolínia irlandesa de baix cost Ryanair ha presentat un recurs formal contra l'increment del 4,09% en les taxes aèries anunciat pel gestor aeroportuari Aena, per al març de 2024. En el seu al·legat, la companyia que dirigeix Eddie Wilson, adverteix que "Aena posa en perill la vital connectivitat aèria d'Espanya, la qual cosa constitueix l'amenaça més gran per al turisme espanyol des de la Covid". A més, s'acull en la decisió agafada pel govern espanyol el 2021 de congelar les taxes aeroportuàries fins a 2027 per argumentar que, com a resultat directe d'aquesta decisió, Espanya es troba ara entre els països líders per a la recuperació postcoronavirus, i ara té més capacitat que el 2019.
Per tot això, Ryanair demana en el Consell de Ministres i en la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) que "protegeixin" el creixement del nombre de passatgers, assegurant-se que Aena "segueixi respectant la decisió agafada pel govern espanyol el 2021 de congelar les taxes aeroportuàries fins a 2027". Segons l'opinió de la companyia aèria, és un "intent descarat d'ignorar la llei", la qual "pretén augmentar la competitivitat d'Espanya a través de la congelació de les taxes". El consell d'administració d'Aena va aprovar el passat 25 de juliol la proposta tarifària aplicable a partir de l'1 de març de 2024, fixant l'ingrés màxim anual ajustat per passatger (IMAAJ) per a l'any vinent en 10,35 euros, el que suposa una variació del 4,09% respecte al dato de 2023, que era de 9,95 euros per viatger. Així, altera l'acord de setembre de 2021, pel qual, l'executiu espanyol va aplicar una congelació de tarifes entre 2022 i 2026. Fonts del sector apunten que un dels principals motius que podrien estar darrere d'aquesta decisió de proposar un increment de tarifes seria l'augment dels costos energètics i del combustible dels últims mesos, a més de la recuperació del trànsit aeri, amb la tornada a dades històriques que també podria apuntalar un increment de tarifes aeroportuàries després de les congelacions dels últims anys.
Aena atribueix l'augment a l'alça de costes
En declaracions a Europa Press, Aena ha destacat que les tarifes "no són un factor rellevant en el preu dels bitllets d'avió". "Els preus van registrar fortes pujades el 2022 i el 2023, del 15,2% i 42%, respectivament, front en l'esmentada evolució de les tarifes d'Aena (-3,17% el 2022 i congelades el 2023) i la proposta de pujada de 40 cèntims per a 2024", ha defensat en aquest sentit. D'altra banda, Aena ha recordat que va desplegar una sèrie d'incentius comercials en les companyies aèries a fi d'estimular la recuperació del trànsit, que "des de juliol de 2020 el març del 2023 han suposat uns descomptes de les tarifes aeroportuàries de 125 milions d'euros".
Els responsables de l'aèria irlandesa posen d'exemple a la seva pròpia companyia, de manera que atribueixen a la congelació de les tarifes, una gran part de la recuperació comercial de la marca de baix cost, que s'ha traduït en un augment del preu dels bitllets. "El creixement de Ryanair a Espanya ha estat una resposta directa a la política de congelació de les taxes aeroportuàries, per part d'Aena, amb un creixement del 12% només aquest estiu, operant 40 milions de seients en 740 rutes", exposen en un comunicat difós aquest divendres. Els intents d'Aena d'augmentar les taxes posen en risc aquesta capacitat, afegeixen, suposarà "un perjudici per als llocs de treball (directes i indirectes) al sector turístic espanyol, del qual depèn en gran mesurada l'economia espanyola."
En el seu escrit de recurs, al·leguen que "si se li permet en Aena procedir amb aquest augment de taxes, això significarà que les taxes aeroportuàries augmentaran a tots els aeroports d'Espanya, incloses les regions insulars perifèriques com les Canàries i les Balears, on la connectivitat aèria és essencial per a les comunitats locals. En un sol moviment, Aena pretén desfer tot el bon treball fet fins ara per recuperar la vital connectivitat aèria, en la qual cosa suposa l'amenaça més important per al turisme espanyol des de la Covid."
Ryanair no és la primera companyia que alerta l'operador aeroportuari del perjudici que generarà al sector un augment de les tarifes. Els directius de IAG, la matriu d'Iberia, Vueling i British Airways, també es van mostrar reaccions en la decisió de l'empresa que dirigeix Maurici Lucena: el trànsit de passatgers està en procés de recuperació després de diversos anys afectat per la pandèmia i es veurà reduït si apugen més els preus.
En aquest mateix sentit, l'Associació de Línies Aèries (ALA) ha rebutjat la pujada de tarifes d'Aena al·legant que les companyies aèries encara senten el peso del deute contret en la crisi de la Covid i estan fent front en un increment de costes i en preus de combustible molt elevat. Una situació que, diuen, res no té que veritable amb els resultats anuals presentats per l'operador aeroportuari.