Ryanair, que és l'aerolínia amb més passatgers d'Espanya i de tot Europa, ha comunicat al mercat aquest dilluns que en el seu primer trimestre fiscal (s'estén d'abril a juny de 2024) va obtenir un benefici de 360 milions d'euros, que suposa un descens superior al 45% respecte al registrat en el mateix període de l'any anterior, quan va guanyar 663 milions d'euros.

L'aerolínia de baix cost, que en aquest període ha transportat a 55,5 milions de passatgers, explica aquesta caiguda pels "múltiples" retards en els lliuraments de Boeing, uns preus més baixos de l'esperat i les vacances de Setmana Santa, que aquest any ha caigut en març i l'any passat, a l'abril. Malgrat això, Ryanair avança que aquest estiu operarà el programa" "més gran de la seva història amb més de 200 noves rutes i 5 noves bases.

Els ingressos de Ryanair van augmentar un 32% d'abril a juny, fins a 9.150 milions d'euros. I el trànsit un 9%, fins a 183,7 milions. Així mateix, els preus dels bitllets de l'aerolínia van pujar un 21%, fins als 49,80 euros, "gràcies a un primer semestre rècord i un fort trànsit de Setmana Santa a finals de març", que han compensat, explica la companyia, les tarifes i els factors d'ocupació del tercer trimestre, que van ser "més baixos del que s'esperava".

Quant a Boeing. La irlandesa explica que tenia una flota de 146 B737 Gamechangers a finals d'any i esperava augmentar-la a 158 a finals de juliol. Però finalment no ha pogut comptar amb aquests 23 avions. "Continuem treballant estretament amb el director executiu de Boeing, Dave Calhoun; el director financer, Brian West, i el nou equip directiu de Seattle per millorar la qualitat i accelerar els lliuraments d'avions B737," explica la companyia.

Malgrat això, Ryanair adverteix que "continua existint el risc" que els lliuraments de Boeing es retardin encara més. D'altra banda, la firma assenyala que la demanda de viatges a Europa "és forta" per a l'estiu de 2024 i, assegura que, malgrat els retards en els lliuraments de Boeing, operarà el seu calendari d'estiu més gran fins a la data amb més de 200 noves rutes i 5 noves bases.

D'altra banda, Ryanair espera que continuï la consolidació de les aerolínies europees, amb l'adquisició d'ITA (Itàlia) i Air Europa (Espanya) primer. I la venda de TAP (Portugal) després. "És probable que això, sumat a les parades de la flota A320 i la gran acumulació de lliuraments d'avions OEM, limiti el creixement de la capacitat a Europa durant alguns anys", explica.

Però la companyia espera que, malgrat aquestes limitacions de capacitat, "pugui sustentar una dècada de creixement rendible per a Ryanair", i arribin els 300 milions de passatgers per a l'any fiscal 2034.

Ryanair demana a la CE que protegeixi els vols

Ryanair també recorda aquest dilluns que el 2023, Europa va patir 67 dies de vagues de controladors aeris (ATC), el que va provocar milers de cancel·lacions (al seu judici evitables) de vols cap a/des d'Alemanya, Espanya, Itàlia i el Regne Unit, mentre que a França es van poder controlar, perquè utilitza lleis de servei mínim per sobreprotegir els vols nacionals/locals francesos.

"A mesura que ens apropem a l'estiu, tornem a demanar a la Comissió Europea que implementi una reforma urgent de l'ineficient sistema ATC d'Europa, protegint els sobrevols (durant les vagues nacionals), la qual cosa generaria importants millores ambientals en els viatges aeris de la UE", insisteix Ryanair.

"Lamentablement, la Comissió no ha adoptat cap mesura en relació amb aquesta iniciativa mediambiental. Tornem a demanar a la presidenta de la Comissió, Ursula von der Leyen, que defensi el mercat únic dels viatges aeris, protegint el 100% dels sobrevols durant les vagues nacionals d'ATC, com ja ocorre a Grècia, Itàlia i Espanya".