Ryanair ha comunicat aquest divendres que al desembre va transportar a 13,6 milions de passatgers a Europa, l'únic mercat on opera i on és l'aerolínia líder. En total, la low cost tanca l'exercici 2024 amb més de 197 milions de passatgers, la qual cosa suposa un 8% més que a l'exercici anterior (2023) i una xifra rècord. L'ocupació ha estat del 97%.
Però la companyia aèria aspira a més i posa el focus en arribar els 300 milions de passatgers al nou exercici, basat en l'augment de flota que tindrà aquest 2025 i durant els següents anys. Així ho posa en relleu Ryanair en un comunicat enviat l'1 de gener, en el qual el seu CEO, Michael O'Leary, indicava quins eren els seus propòsits d'any nou.
En concret, explicava que Ryanair rebrà més de 350 nous avions en la pròxima dècada, que la companyia planeja créixer de 200 a 300 milions de passatgers a l'any i que aquest creixement ha d'estar recolzat "per polítiques orientades al creixement, tant de la Unió Europea com dels Governs nacionals, en benefici dels ciutadans europeus i de la connectivitat d'Europa."
O'Leary creu que el 2025 "ha de ser l'any de la competitivitat i el creixement a tot Europa". Segons el seu parer, massa economies europees, com França, Alemanya i el Regne Unit, estan estancades sota la influència paralitzant de la regulació, la pujada d'impostos i la mala gestió dels seus governs. Per això entén que és hora "de tornar a la desregulació i centrar-se en les polítiques que generin creixement".
Ryanair defensa el turisme com a motor econòmic
I en aquest sentit, el CEO de Ryanair presumeix que l'aviació és l'únic sector europeu que pot generar un augment immediat i sostenible del tràfic, el turisme i l'ocupació, sobretot a les regions perifèriques d'Europa.
"La nova Comissió, liderada per Ursula von der Leyen, ha de deixar de parlar de creixement i de començar a aconseguir-ho. És fonamental arreglar el deficient sistema europeu de control del trànsit aeri, eliminar les taxes d'aviació, tornar al principi de lliure circulació dels ciutadans per Europa i deixar que les aerolínies de baix cost facin la resta", afirma l'executiu.
En el comunicat, Ryanair recorda que en els dos últims anys, Suècia, Hongria, Irlanda i algunes regions d'Itàlia han eliminat les taxes d'aviació i s'han vist recompensades amb un notable creixement del tràfic i el turisme. Mentre que el Regne Unit, França i Alemanya, "tres economies en crisi", han augmentat els impostos a l'aviació i han patit un descens del tràfic. Per això insisteix que és moment d'eliminar les taxes d'aviació i situar la llibertat de circulació i el transport aeri de baix cost en el centre de la recuperació econòmica el 2025.
També demana que es redueixin les elevades taxes ATC. Ryanair indica que des de 2020, les taxes ATC a tot Europa han augmentat més del doble que la inflació. I alhora, els serveis de control del trànsit aeri continuen sent insuficients. De fet, l'aerolínia apunta a l'estiu de 2024 com el pitjor any registrat quant a retards i cancel·lacions de l'ATC, principalment perquè els serveis de la UE no van proporcionar el personal adequat en la primera onada de sortides del matí.
"És el moment que els Governs europeus segueixin l'exemple dels Estats Units i retallin o suprimeixin les taxes d'ATC, un servei que haurien de prestar els Governs europeus i no pagar les aerolínies i els passatgers". Per solucionar els retards de l'ATC, la low cost proposa dues reformes que solucionarien el 90% dels retards a Europa. La primera, garantir que els serveis d'ATC compten amb el personal necessari per a la primera tanda de sortides del matí, i la segona, protegir els sobrevols durant les vagues nacionals d'ATC.
Finalment, la companyia irlandesa demana que s'eliminin els límits de tràfic als aeroports, com el de Dublin, on s'ha marcat en 32 milions, malgrat que s'acaba d'obrir una segona pista i la seva capacitat s'ha elevat a 60 milions de passatgers, acaba.