El conseller delegat de Sabadell assegura que les sucursals bancàries no desapareixeran, però anticipa més tancaments a tot el sector. "Les oficines hi són per quedar-se, però lògicament es reduirà la mida a tot el sector", comentava aquest dimarts César González-Bueno en un encontre financer celebrat a Madrid, on recordava que des de la crisi de 2008 la banca ha tancat un 60% de tota la seva xarxa d'oficines (i ha reduït un 40% la seva plantilla) per reduir costos i per l'avenç de la digitalització, tanmateix, les que hi ha ara són més grans i més especialitzades. I segons el seu parer, això continuarà ara tenint vigència.
El paper de l'oficina després de l'avenç de la digitalització "ha canviat moltíssim, però és fonamental" defensava. Encara que s'ha reduït el nombre de sucursals que hi ha al país, existeix una especialització més gran, i segons el parer del CEO de Sabadell la part d'assessorament "continua tenint vigència i la tindrà. I en el cas de les pimes, encara més", comentava.
González-Bueno ja va avançar en la presentació de resultats del tercer trimestre, fa només uns dies, que Sabadell "farà ajustaments marginals" a la seva xarxa d'oficines, principalment perquè està reestructurant el seu negoci d'hipoteques i a partir de gener sortiran de les seves oficines 156 gestors hipotecaris que treballaran donant suport al client en remot.
Sobre aquest assumpte també s'ha pronunciat aquest dimarts. El conseller delegat del banc català, que va assumir aquest càrrec el 2021, ha recordat que quan va aterrar a Sabadell, l'entitat "no estava prou digitalitzada", tenia uns costos "molt elevats" i no tenien un volum de negoci "suficient", de manera que va posar en marxa una reducció de costos "molt important" amb què va retallar en un 22% la plantilla, encara que en paral·lel va elevar inversió en digitalització. I ara, ja capten el 50% de comptes per mitjans digitals, quan fa dos anys, l'esmentada captació era del 0%, ha reconegut.
I en aquest context, el banc acaba de llançar un compte digital que estarà remunerat al 2% de manera indefinida, per continuar potenciant la captació de clients pels canals digitals i delegant l'atenció en oficines per a altres qüestions, concloïa el CEO.
Més tancaments d'oficines a la banca
L'anunci fet aquest dimarts pel número dos de Sabadell no és nou, recentment un estudi elaborat per Funcas i KPMG posava en relleu que les entitats espanyoles han reduït en un 61% la seva xarxa de sucursals des de 2008, molt per sobre del 41% de la mitja europea. En total, al Vell Continent s'han tancat 77.000 en quinze anys i només a Espanya, més de 28.000.
Malgrat això, indicaven que actualment hi ha 37 sucursals bancàries per cada 100.000 adults a Espanya, davant les 21 per cada 100.000 habitants que hi ha de mitja a Europa. El que dona ales a les entitats espanyoles per continuar reduint la seva estructura de costos amb nous tancaments. "La desinversió en oficines continua situant-se com a palanca clau a la recerca d'eficiència, amb un ritme del 10% anual en els últims 5 anys."
A l'informe també es posa en relleu que les oficines que sobreviuen s'han reinventat cap a un nou model de sucursal, les denominades "flagship". La banca va tancant sucursals més petites en favor de la concentració en "flagship", que són grans espais en els quals es dona una atenció més especialitzada i es presten serveis alternatius com a espais de connexió wifi gratuïta, sales de feina o fins i tot, espais de restauració i cafeteria. En aquest sentit, CaixaBank ha engegat les seves oficines Stores, al Banc Santander, els seus Work Cafés i BBVA, els seus Blue Branch.