Publicitat, comunicació, informes tècnics... El Sabadell i el BBVA han disparat les despeses per afrontar l'opa, sobretot en assessoria. Cada entitat ha seguit una estratègia molt diferent en els últims mesos guiada per un ampli equip d'experts. Un cerca que l'operació segueixi endavant i triomfi, i l'altre el contrari.
Segons reflecteixen els comptes dels bancs, el Sabadell ha gastat sobretot en informes tècnics. De fet, ha disparat la despesa un 75% en els primers sis mesos de l'any. El banc que presideix Josep Oliu ha desemborsat més de 22 milions d'euros en un semestre quan aquesta quantitat és el que gasta normalment en un exercici complet.
Per exemple, en els dotze mesos del 2023 o del 2022 va gastar uns 26 milions. El Sabadell tan sols va disparar aquesta despesa el 2020 quan també va estudiar una operació corporativa amb el BBVA (va fregar els 50 milions). Per realitzar aquest tipus d'informes tècnics es contracta assessors (com a despatxos d'advocats) que analitzen l'oferta del banc comprador per valorar si mereix o no la pena una fusió.
Són informes que més van allà de l'auditoria (que en el cas del Sabadell corre a compte de KPMG) i per als quals el banc català va contractar Uría Menéndez, que està exercint d'assessor legal. També va contractar Goldman Sachs i Morgan Stanley com a assessors financers. Els assessors van recomanar al consell d'administració del Sabadell que no acceptessin l'oferta de BBVA de fusió (que era amistosa) i el guien ara en l'estratègia a seguir en el procés de l'opa, que pot estendre's fins al 2025.
El Sabadell incrementa la despesa en publicitat un 33%
Així, l'estratègia del Sabadell d'aquests últims mesos ha estat de cautela, de convèncer als mercats i la societat de què el seu projecte en solitari és més valuós que si es fusiona amb el BBVA. I que generarà un valor més gran per als seus accionistes com a entitat independent. Per a això s'ha proposat de créixer en clients (particulars i pimes) a través d'importants campanyes de captació, llançades amb publicitat a la televisió, xarxes socials o mitjans digitals.
En total, la companyia ha invertit uns 55 milions en publicitat en els primers mesos de l'any, un 33% més que l'exercici anterior i molt més que qualsevol altre any. També ha recorregut a empreses externes, com a l'agència Román o Llorente y Cuenca, per reforçar l'estratègia de comunicació. En suma, el Sabadell ha elevat fins a 522 milions les seves "altres despeses d'administració", segons detalla en els comptes de gener juny.
El BBVA també ha optat més per la publicitat i la comunicació. El banc d'origen basc ha disparat les despeses un 21% i un 23%, respectivament, fins als 199 i els 132 milions. L'opa, en ser hostil, no ha estat bé rebuda ni per l'empresariat, ni pel Govern espanyol.
Tampoc no s'han mostrat a favor en autonomies com la Comunitat Valenciana, Balears i Catalunya, que es veuran més afectades. Per això han manifestat públicament que estan en contra que el BBVA compri el Sabadell. De manera que el banc que presideix Carlos Torres s'està centrant més a comunicar les bondats i fortaleses del seu negoci.
I per a això, el BBVA també ha comptat amb assessors jurídics i financers en aquesta operació. En concret, va contractar Garrigues com a assessor legal, a més de JPMorgan, UBS, Mediobanca o Rothschild d'assessors financers. I també està comptant amb l'assessorament d'Acento, la consultora que dirigeix l'exministre José Blanco.
Així mateix, el BBVA ha reforçat la seva estratègia de comunicació durant l'opa amb la contractació de la consultora Kreab i Atrevia. El banc, de fet, està llançant als mitjans de comunicació informació gairebé diàriament des de l'anunci de l'operació. En total, les "altres despeses d'administració" del BBVA ascendeixen a 2.467 milions en el semestre.