El Sabadell creu que la nova campanya de publicitat del BBVA, amb la qual prova de convèncer els accionistes del banc català d'acudir a l'opa, "estava preparada" perquè el banc que presideix Carlos Torres donava per fet que la CNMC aprovaria l'operació en fase u i començaria el procés de canvi d'accions. Però això no ha passat, Competència va decidir portar l'opa a una segona fase per estudiar-la amb més detall i encara tardarà a decidir. Tanmateix, el BBVA no ha volgut perdre l'oportunitat i ha llançat aquesta campanya, encara que no va conforme al moment de l'operació.

Així ho ha posat en relleu el conseller delegat del Sabadell, César González-Bueno, en un fòrum organitzat per la Cambra de Comerç a Madrid aquest dimarts. "A mi em sembla que la campanya de publicitat del BBVA estava preparada per si el procés de canvi començava ara, perquè és una trucada al canvi d'accions. Et pot agradar més o menys, però està fora del seu temps", comentava.

"No és oportuna en el temps, l'opa ha passat a fase dos", continuava el CEO, que assenyalava també que el BBVA hauria començat a preparar-la fa tres mesos per llançar-la quan la CNMC aprovés l'operació en primera fase. Però això "al final no ha estat així", i fins i tot amb això, han decidit seguir endavant.

D'altra banda, el número dos del Sabadell advertia que si deixen d'existir perquè l'opa del BBVA tira endavant i aquest li absorbeix, Espanya perdria un banc de pimes i es reduiria la competència. Per tant, creu que hauria de sorgir una alternativa que cobrís el seu buit al mercat i actualment no n'hi ha.

"L'opa no és bona per a Espanya, el Sabadell, els clients i accionistes" insistia aquest dimarts el CEO del Sabadell. González-Bueno creu que hi ha un debat important que s'ha de posar a sobre de la taula i és "fins a quin punt s'ha de respectar el lliure albir dels accionistes". Per a això, recorda, "van néixer les lleis antitrust" perquè si es deixa que funcioni el lliure mercat al seu lliure albir, "hi ha sectors que per la seva naturalesa tendeixen a la concentració i, per tant, a l'oligopoli".

I el conseller delegat del Sabadell creu això està passant a Espanya, que és un país institucionalitzat i compta amb entitats que vetllen per la competència. I en aquest context sorgeix la fase dos iniciada per la CNMC. L'opa "té un impacte en competència claríssim, sobretot en pimes i ho hem dit des del principi". Una de cada dues pimes són clients del Sabadell, continuava, no vol dir que i l banc tingui un 50% de quota, però de mitjana els bancs tenen quatre relacions bancàries en l'àmbit nacional i la cinquena es dona quan n'hi ha una de regional. "Com Abanca en Galícia o Unicaja al sud".

Llavors, CaixaBank, Sabadell, BBVA i Santander es reparteixen les pimes en l'àmbit nacional i es complementen amb una cinquena en l'àmbit regional. Però si desapareix un banc, hi haurà un problema de competència. "Si no existís el Sabadell hauria de sorgir una nova alternativa que completi el panorama" i de moment no n'hi ha.