El Sabadell guanya quota de mercat en el negoci dels TPV o datàfons. El banc català, que el 2023 controlava un 16,9% del mercat, supera ja el 20%, segons posa en relleu en la memòria anual de 2024. El que complica el treball de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) que continua estudiant l'opa del BBVA i ja havia advertit del risc que hi hauria per als comerços si es fusionessin els dos bancs i desaparegués un. Doncs el banc resultant, pot empitjorar les tarifes que cobra per fer ús d'aquestes màquines a causa de la seva alta concentració en aquest segment i la capacitat de fixar preus.

L'advertència va fer a l'informe que la CNMC va publicar el mes de novembre passat, quan va exposar els riscos que havia detectat en l'operació de concentració del BBVA-Sabadell i va decidir obrir una segona fase d'anàlisi per continuar estudiant-la. Un procés en el qual l'organisme que presideix Cani Fernández encara es troba immers.

"No es pot descartar que l'entitat resultant, després d'eliminar un competidor important (el Sabadell), tindrà un incentiu i la capacitat per empitjorar les condicions comercials d'aquests serveis mitjançant l'increment del preu al comerç que demanda serveis d'adquirencia (sigui online o a través de l'ús del TPV), ja sigui a través d'un increment de comissió per ús o bé una tarifa mensual més gran".

Així ho va exposar Competència a l'esmentat informe, on a més va insistir que una fusió entre el BBVA i el Sabadell donaria lloc a quotes superiors al 30% en l'àmbit nacional al mercat d'adquirencia amb TPV, constituint el nou banc com a líder nacional, al concentrar-se el segon i el tercer operador i, eliminar, per tant, una força competitiva important."

Dos bancs tindrien un 70% de quota de mercat

I és que, el líder del mercat per TPVs és CaixaBank que -des de la fusió amb Bankia- té un 31% de quota i precisament els seus dos principals competidors són el Sabadell -amb una quota que ja supera el 20% - i el BBVA, que domina també gairebé el 20% del mercat. De manera que, si fusionen aquests dos d'aquests bancs, no només desapareix un jugador del mercat, sinó que neix un líder amb una quota del 40% i capacitat per fixar preus.

Per no parlar que només dos bancs en concentrarien més del 70% dels TPV dels comerços a Espanya. El que afectaria directament a les botigues, supermercats, farmàcies, restaurants o taxis, i en general a qualsevol petit o gran negoci que utilitzi datàfons per als pagaments amb targeta. Uns pagaments que cada any augmenten.

De fet, el Sabadell revela que a l'últim exercici va facturar un total de 57.041 milions d'euros a través dels TPVs, un 8% que el 2023. Encara que el creixement és continuat en el temps, doncs el banc ja havia augmentat aquesta facturació en gairebé un 35% durant els dos anys anteriors. (Un 11% el 2023 i un altre 23% el 2022). En suma, gairebé un 50% en tres anys.

"El volum gestionat continua creixent, empès per l'increment dels terminals, per l'impuls del consum nacional i del turisme internacional, que continua creixent a doble dígit", explica el banc. A propòsit d'aquest negoci, el dels datàfons, el Sabadell recorda que el gener de 2024 es va dur a terme la segregació del seu negoci de TPVs a la filial Paycomet (especialitzada en pagaments) com a pas previ a la venda de l'esmentada filial a Nexi.

Tanmateix, el tancament d'aquesta operació no es produirà fins al 2025, una vegada sigui conegut el desenllaç de l'opa del BBVA.