L'Autoritat britànica de Conducta Financera (FCA, per les seves sigles en anglès) va imposar aquest dijous a TSB, la filial del Banc Sabadell al Regne Unit, una multa de 10,9 milions de lliures (uns 13 milions d'euros) per no garantir que els clients en situació de mora rebessin un tracte just. D'acord amb un comunicat emès aquest dijous per la FCA, la sanció inicial a la filial de l'entitat catalana era superior, de prop de 15,5 milions de lliures (uns 18,5 milions d'euros) però en acceptar resoldre els problemes, el regulador britànic va reduir la quantitat un 30%.
TSB ja ha pagat 99,9 milions de lliures (119,3 milions d'euros) en compensació als clients afectats en hipoteques, targetes de crèdit o préstecs i a més s'ha compromès a implementar un programa integral per resoldre els errors per valor de 105 milions de lliures (125,4 milions d'euros). Segons la FCA, la filial de l'entitat catalana va incomplir dos dels principis de la reguladora (gestió i control i interessos dels clients) i també no tenia sistemes i controls adequats per garantir resultats justos.
A més, l'Autoritat britànica de Conducta Financera va afegir aquest dijous que els processos "inadequats" de la filial del Banc Sabadell van crear un "risc real que els plans de reemborsament no fossin realistes" i va assenyalar que TSB no va formar correctament el seu personal per comprendre les circumstàncies dels clients, ja que es va prioritzar el nombre de plans elaborats més que dedicar temps a avaluar cada cas individual.
TSB era conscient dels cobraments i recuperacions des de feia 7 anys
Com a conseqüència, TSB corria el risc d'acceptar acords de pagament "inassumibles" amb clients en dificultats econòmiques, o cobrar-los comissions que no procedien i que, segons l'autoritat financera, "augmentava la incertesa i l'estrès" en els usuaris més vulnerables. "Els lamentables sistemes i controls de TSB van exposar els seus clients a riscos de dany i els van fer perdre una oportunitat després d'una altra de fer el correcte", va considerar la directora executiva de Compliment i Supervisió de Mercat de la FCA, Therese Chambers. A més, va afegir que "si bé va prendre mesures, va caldre que promoguéssim una revisió abans que actués de manera efectiva per abordar tots els problemes".
Les falles en el tractament als clients en mora de la filial del Banc Sabadell al Regne Unit es van identificar en una revisió independent ordenada per la FCA el juliol de 2020, que també va sol·licitar la designació d'una persona qualificada per revisar els cobraments i les recuperacions de TSB, en un procés que va durar fins a l'any passat.
De fet, TSB era conscient de problemes amb els seus "cobraments i recuperacions" des del desembre del 2016, però no va prendre mesures efectives per abordar-los fins que va actuar el regulador, concloïa la nota emesa aquest dijous.