La drassana gironina Zephyr Boats ha presentat la primera llanxa 100% elèctrica que forma part del projecte Descarbonització d’Embarcacions d’Esbarjo’ impulsada per la Fundació Barcelona Capital Nàutica (FBCN), la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona entre altres institucions. Les embarcacions d’aquest programa es mostraran durant la celebració de la Copa Amèrica de Vela.

Aquesta iniciativa compta amb un pressupost de 3 milions d’euros. Hi participen quatre drassanes catalanes que construiran 6 embarcacions elèctriques de diferents dimensions i característiques que navegaran, en tasques de suport, durant la celebració de la Copa Amèrica de Vela que es disputarà a Barcelona a partir d’aquest estiu.

La iniciativa va començar el 2023 identificant les capacitats tecnològiques de les drassanes catalanes en l’àmbit de l’electrificació i seleccionant-ne quatre: Electric Inside, Magonis Electric Boats, Marcelo Penna Yachts i Zephyr Boats, que participen en el projecte.

Les sis embarcacions que surtin d’aquestes drassanes s’exhibiran i utilitzaran per a FBCN durant la Copa Amèrica, aprofitant que el focus del món estarà posat sobre Barcelona, per fer difusió de la iniciativa com a acció estratègica del país, alhora que per exhibir les embarcacions de fabricació catalana, segons destaca en un comunicat el departament del conseller d’Empresa en funcions, Roger Torrent, que aquest divendres ha participat en la presentació d’aquesta primera embarcació al port de Palamós. Aquesta és una de les accions per fomentar el llegat de la Copa Amèrica.

 

Aquesta primera embarcació, construïda per la drassana empordanesa Zephyr Boats, anomenada Zephyr 800 ECO, és una llanxa 100% elèctrica, de 8 metres d’eslora amb motors elèctrics foraborda. Amb una capacitat de 12 passatgers, ha estat dissenyada i desenvolupada des de zero per ser elèctrica, de manera que les seves dimensions i espai han estat concebuts per treure el màxim profit a una tecnologia basada en un sistema de propulsió elèctric amb una potència de 168 Kw (230 CV) fins a 225 kW (300 CV). La llanxa pot aconseguir una velocitat màxima de 25 nusos (46 km/h) i una autonomia superior a les 70 milles (110 quilòmetres).

El projecte presentat aquest divendres forma part de les actuacions que han de servir per garantir l’impacte i el llegat tecnològic i industrial de la Copa Amèrica que començarà a Barcelona aquest estiu. De fet, la setmana passada es va constituir la Taula del Sector Estratègic de la Descarbonització de la Nàutica, la primera iniciativa público-privada que té per objectiu fomentar l’ús de nous combustibles renovables aplicats a la nàutica.

En aquesta línia, el Govern –per mitjà de l’agència Acció– va signar l’estiu passat un acord de col·laboració amb l’entitat organitzadora, l’America’s Cup Event (ACE), per impulsar l’ús de l’hidrogen verd al sector nàutic català. La Copa Amèrica de vela de 2024 generarà un impacte econòmic de 1.239 milions d'euros i crearà 19.000 llocs de treball a Barcelona, segons un estudi encarregat per la Fundació Barcelona Capital Nàutica a la Universitat Pompeu Fabra.