La companyia tecnològica lleidatana Saltó ha trepitjat de nou el Mobile Word Congress (MWC). Si en l'edició del 2024 va ser per presentar un nou dispositiu, Maia, pensat per a persones que estan a casa i soles, en el certamen firal d'aquest any ha portat el videojoc de realitat virtual MINDSAFE4U. Aquest joc utilitza estratègies avalades científicament per ensenyar els nens a reconèixer i gestionar les seves emocions. Per dur a terme el desenvolupament del videojoc, Group Saltó ha treballat conjuntament amb un grup de recerca de la Universitat de Girona (UdG). 

Després de la seva difusió al MWC, empresa i universitat endegaran ben aviat les proves pilot amb diversos grups de jugadors per avaluar-ne els efectes positius. Gràcies a la realitat virtual i la personalització de l’experiència, MINDSAFE4U porta el desenvolupament emocional dels infants entre 8 i 14 anys a un nou nivell, amb una experiència que vol ajudar-los a cuidar la seva salut mental i fer prevenció de situacions de violència com el bullying i el ciberassetjament

Avatars i intel·ligència artificial

El projecte ha comptat amb el finançament de fons Next Generation, a través del ministeri de Ciència i Innovació, i s’ha desenvolupat en col·laboració amb l'equip de recerca en Infància, Adolescència, Drets dels Infants i la seva Qualitat de Vida (ERIDIQV) de la Universitat de Girona (UdG).

El videojoc porta els nens i nenes a un viatge intergalàctic en el temps. Els jugadors exploren mons de diferents eres històriques, com el Carib dels pirates o el Japó samurai amb el repte d'aprendre a identificar les seves emocions i a regular-les en diferents contextos. Un avatar acompanya els jugadors durant tota l’experiència, analitza les respostes que el menor doni a cadascun dels reptes i ofereix solucions personalitzades mitjançant la intel·ligència artificial per contribuir al reconeixement i regulació de les seves emocions.

El grup de treball de Group Saltó, amb Jaume Saltó, el seu fundador
El grup de treball de Group Saltó, amb Jaume Saltó, el seu fundador

Paral·lelament a MINDSAFE4U, el Group Saltó i l'equip de recerca de la UdG han mantingut la col·laboració amb un segon projecte d’innovació, que consisteix en l’ús de robots socials per promoure actituds prosocials i d’ajuda entre infants, una iniciativa que també ha rebut finançament europeu a través del ministeri espanyol.

Un conglomerat empresarial

Group Saltó és un conglomerat tecnològic format per diverses empreses. Electrònica Saltó, per al manteniment de dispositius electrònics i Telecomunicacions; IT Saltó, per al manteniment de software i hardware d'ordinadors i mitjans de pagament; Som Solucions, dedicada a teleassistència, vending, indústria i altres tecnologies 4.0; Software Factory, per al desenvolupament d'aplicacions per a web i app; Saltó Consulting per a implantació de la cultura digital i transformació digital; i Alfa Saltó per a innovació tecnològica per a empreses. 

La història del grup Saltó és, si més no, la d'un emprenedor: el seu fundador i conseller delegat Jaume Saltó. Malgrat que havia treballat 10 anys en una empresa de manteniment informàtic del grup Aigües de Barcelona, es dedicava a la gestió d'una botiga d'electrodomèstics a Torregrossa (Lleida). Les tasques de la botiga van anar ampliant-se i el 1994 va prenent cos el servei de manteniment d’equips electrònics. Amb la irrupció de la banda ampla, l'empresa de suport informàtic es va expandir i va entrar en el segment de les telecomunicacions (l'any 2000). El 2012, va iniciar la digitalització interna de serveis amb la plataforma SOM (Saltó Operations Manager). El 2018, van crear les noves divisions: consultories de cultura digital, digitalització i innovació. Alfa Saltó, Urock, SIPTD, SM2050.

També cap als anys 2000, els serveis de l’empresa s’amplien arreu de l’Espanya, i actualment es troben entre València, Alacant, Madrid i Tenerife. En l'horitzó a curt termini, l'empresa vol internacionalitzar-se a través dels seus serveis, sobretot en matèria de software i de robòtica, iniciant l'expansió per Europa. La plantilla total és de 260 professionals i la facturació està per sobre dels 25 milions.

Jaume Saltó defensa, en el seu portal web, que a "Group Saltó creiem en les llars confortables, en les ciutats sostenibles i en empreses eficients, però realment el que ens importa és que la tecnologia estigui al servei de les persones, perquè per a nosaltres són el més important".