L'Aliança de la Sanitat Privada Espanyola (ASPE) ha denunciat davant de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) l'acord en matèria d'assegurances de salut entre Generali i Sanitas. La patronal del sector de la provisió sanitària afirma haver-se vist "obligada" a acudir a instàncies judicials i administratives per la "pràctica anticompetitiva" que haurien implementat Sanitas i Generali, "després de frustrar-se els intents des de fa mesos de dialogar, com a entitat de representació del sector, amb ambdues companyies d'assegurances." L'acord denunciat per ASPE es va subscriure per les dues companyies l'octubre de 2022 i s'aplica des del passat 1 de gener de 2023.
"Mitjançant aquest acord, ambdues companyies d'assegurances van pactar que la gestió dels serveis assistencials dels assegurats de Generali, i el pagament d'aquests, acordats prèviament entre aquesta companyia d'assegurances i cada un dels centres sanitaris privats per a l'atenció dels seus 150.000 assegurats a Espanya, passen a ser gestionats directament per Sanitas, una altra companyia asseguradora, resolent de forma unilateral els contractes subscrits esmentats i imposant un nou marc no acordat", afirma ASPE.
D'aquesta forma, els centres sanitaris amb concerts subscrits amb Sanitas s'estarien veient obligats a assistir als pacients de Generali amb les condicions, tant de gestió com econòmiques, subscrites amb Sanitas, no amb Generali. ASPE recorda la xarxa d'assistència sanitària de Sanitas se suporta en un 99% en centres concertats, és a dir, "no propis".
ASPE afirma que el principal efecte d'aquest acord, "d'imposició unilateral", seria retallar les tarifes que paga Generali als centres, "fins a un 20% més barates en absorbir-se en els acords de Sanitas, amb més quota de mercat i capacitat de negociació amb els centres sanitaris, fent així ús d'una posició al mercat de què mancaria Generali per si sola".
En l'actualitat, la quota de mercat agregada d'ambdues companyies suposaria el 21,5% del sector d'assegurament de salut, "la qual cosa suposa un marc d'imposició a la majoria dels centres sanitaris de tot Espanya que no poden permetre's rebutjar la prestació del servei per a la seva pròpia viabilitat", s'endinsa la patronal.
Instàncies judicials i CNMC
Per això, ASPE ha interposat avui una denúncia davant de la Direcció de Competència de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i divendres passat va presentar als jutjats de Lo Mercantil de Madrid unes diligències preliminars prèvies a la demanda.
Segons el dictamen jurídic encarregat per la patronal, les companyies d'assegurances Sanitas i Generali vulnerarien la Llei 3/1991, de 10 de gener, de Competència Deslleial, i la Llei 15/2007, de 3 de juliol, de Defensa de la Competència, sent, així mateix, contrari a la bona fe.
Segons el parer d'ASPE l'acord produeix diferents conseqüències com el "falsejament" de lliure competència per "actes deslleials" i la concurrència d'una conducta que "elimina la competència" entre ambdues companyies i "limita la llibertat" d'actuació dels hospitals. A més, la patronal estaria provant d'evitar "nous precedents anticompetitius i de competència deslleial" al sector.
Així mateix, ASPE denúncia que l'acord afectaria els drets dels assegurats de Generali (al voltant de 150.000), ja que "poden veure's privats d'acudir al professional sanitari a què van habitualment", una situació que s'agreujaria en els casos d'assegurats d'avançada edat "a causa de les dificultats que pot suposar el canvi de companyia asseguradora per a persones que pateixen malalties cròniques i que requereixen més ús dels serveis sanitaris o patologies complexes".
ASPE afirma que, des de l'anunci de l'acord l'octubre de 2022, ha sol·licitat en "reiterades ocasions" ambdues companyies informació sobre el pacte per poder valorar les seves conseqüències sobre els centres mèdics i poder abordar una possible negociació. Així mateix, va donar trasllat a Unespa la seva postura sobre les "pràctiques inapropiades i contràries" a la normativa vigent.
La patronal de la sanitat privada assegura haver remès a ambdues companyies, el 3 de maig, un escrit exigint el cessament de la seva conducta i el compliment dels acords de prestació de serveis subscrits prèviament pels centres sanitaris amb Generali, donant un termini de resposta fins al 17 de maig abans de la interposició d'accions legals.
Aquell mateix dia va denunciar públicament la situació, a què Generali hauria al·legat que la seva absència de contestació durant sis mesos es devia a problemes de "coordinació interna".
Davant d'això, i malgrat haver-se produït contactes posteriors amb ambdues companyies, la patronal sanitària afirma "veure's obligada" a iniciar les accions jurídiques anunciades a causa de la impossibilitat manifesta de revertir la situació actual.
Generali defensa l'acord
En resposta a l'acció d'ASPE, Generali ha defensat l'acord amb Sanitas en assenyalar que permet oferir "la millor solució" als seus clients, ja que compten amb una oferta "ampliada i de qualitat".
Així, assegura que l'acord de col·laboració amb Sanitas ha permès ampliar el nombre de centres medicohospitalaris a què poden accedir els clients de Generali en un 43,5%. A més, indica que ha informat amb "transparència" tant els clients com als metges i centres hospitalaris.
"Generali actua sempre amb el màxim respecte a l'ordenament jurídic i a la lliure competència, i exercirà el seu legítim dret en defensa dels seus interessos", conclou.