Tal com va anunciar a finals del mes de juliol passat, el Banc Santander no absorbirà la seva banca digital Openbank, sinó al contrari, la potenciarà com marca per contribuir a la seva expansió, amb el seu llançament als Estats Units i Mèxic. Per al mercat americà ja hi ha data: el proper mes d'octubre. La presidenta del Banc Santander, Ana Botín, esmenta l'operació entre els plans "molt ambiciosos" que té l'entitat a curt termini per accelerar el seu creixement als EUA.

"Això és una cosa que ens diferencia de tots els nostres competidors europeus", assegura Botí en l'entrevista publicada aquest dissabte en la pàgina web de l'entitat, amb motiu del desè aniversari del seu nomenament després de la mort del seu progenitor, Emilio Botín, i que recull l'agència Efe. En la mateixa, Ana Botín vaticina que el banc digital permetrà al grup "tenir un creixement molt més ràpid al mercat americà".

La marca Openbank, que actualment dona servei a més de dos milions de clients a Espanya, Portugal, Alemanya i els Països Baixos, opera amb una plataforma tecnològica dissenyada internament al Santander i compta amb 18.000 milions d'euros en dipòsits. En el cas concret dels EUA, el desembarcament d'Openbank busca accelerar l'execució de l'estratègia de creixement rendible del grup amb la captació de dipòsits per aportar liquiditat a la seva filial de finançament de consum.

"Orgullosa" de la seva primera dècada de gestió

La presidenta del Banc Santander, Ana Botín, se sent "orgullosa" de la seva primera dècada al capdavant d'una entitat que li va tocar "consolidar" i reinventar després de la mort del seu pare, i que "sens dubte" és avui "el banc al món amb més potencial de creació de valor en els propers anys".

Preguntada per la seva gestió, Botín no té dubte de què allò de què "més orgullosa" està és d'"haver aconseguit els números" de la manera correcta. És a dir, trobant un equilibri entre fer créixer el benefici de l'entitat i la base de clients i fer-ho de forma sostenible.

No obstant això, "de vegades és difícil perquè el mercat és molt de curt termini", afirma. En aquests deu anys, el Santander ha multiplicat per tres el seu benefici, ha augmentat el capital en més d'un 50%, ha multiplicat per sis el retorn a l'accionista i ha incrementat els seus clients en 60 milions fins als 168 milions. "Són objectius que ens permeten estar orgullosos, però també molt confiats que continuem millorant i progressant", apunta.

Un record per al llegat familiar

Menció especial dedica Botín al llegat de la seva família, estirp de banquers, en aquest setembre, un "mes especial" en què es compleix una dècada sense el seu pare i predecessor.

Però també 31 anys des de la mort del seu avi, Emilio Botín-Sanz de Sautuola i López, president de la institució durant més de 30 anys i a qui atribueix el "primer gran salt internacional".

Més ràpida va ser l'expansió en l'època del pare de l'actual líder del Santander. "Ens convertim al primer banc de l'eurozona, d'Espanya, vam fer moltíssimes compres", recorda per a finalment destacar la "disrupció" d'aquella etapa en què es va trencar l''estatus quo'.