El Santander aposta pel seu banc digital, Openbank. El grup que presideix Ana Botín i dirigeix Héctor Grisi ha reordenat alguns negocis en els últims mesos, però descarta absorbir aquesta entitat, com ha fet Bankinter amb Evo Banco. De fet, ultima el seu llançament als Estats Units i Mèxic per a finals d'aquest 2024, i preveu seguir amb la seva expansió.

"El projecte continua", assegurava aquest dimecres el conseller delegat del Santander en la presentació de resultats. Bankinter va anunciar al juny que integrarà Evo dins del banc matriu, després d'anys de pèrdues i després d'haver assolit el break even. El banc que ara dirigeix Gloria Ortiz crearà un equip digital dins de Bankinter amb tota la plantilla procedent d'Evo i s'encarregarà de desenvolupar nous productes digitals.

Fins i tot es planteja mantenir la marca Evo. Tanmateix, ha decidit que no sigui un banc independent i que estigui integrat dins de Bankinter; però el Santander descarta seguir aquests passos. Grisi explicava que el Santander està "constantment" en procés de canvi. I si algun negoci no cobreix el cost de capital, es plantegen abandonar-lo. Ja que el seu objectiu és que els negocis del grup siguin rendibles.

I Openbank sí que ho és. El Santander no dona resultats desglossats del seu banc digital perquè els inclou dins de Digital Consumer Bank, el seu negoci de consum, que ha aportat als comptes del grup 1.070 milions d'euros en els primers sis mesos de l'any, un 4,3% més. Un període en què la seva rendibilitat (ROTI) ha assolit el 13%.

On més ha crescut Digital Consumer Bank és en dipòsits, un 14% de gener a juny, fins als 122.000 milions d'euros. I en aquest context, el Santander vol aprofitar la marca Openbank per captar passiu als Estats Units, on el seu negoci està actualment enfocat al finançament de cotxes.

El desembarcament d'Openbank als Estats Units "el tenim previst per al quart trimestre d'aquest any. Esperem llançar els primers dipòsits aleshores i anar completant l'oferta de serveis", avançava Grisi. Els plans del banc a Mèxic són més ambiciosos.

El Santander també el llançarà "a finals d'aquest any", però "no de manera conjunta amb els Estats Units", aclaria. "A Mèxic hi haurà una oferta molt més àmplia", assegurava. Openbank competirà en aquest mercat amb altres entitats natives digitals com Revolut o Bineo (de Banorte). Però també amb el Sabadell, que al juny va llançar el seu compte digital.

Actualment, Openbank és present a quatre mercats europeus: Espanya, Països Baixos, Portugal i Alemanya. Però també opera a l'Argentina des de l'any 2022 passat. Quan el Santander va rellançar la marca el 2019, el banc digital va iniciar la seva expansió internacional i aquest 2024, cinc anys després, assolirà els set països. El seu creixement internacional també ha anat acompanyat d'un major nombre de clients. A tancament de l'últim exercici (2023) comptava amb 2,5 milions de clients, uns 600.000 més que el 2022.

La seva principal font de captació són els dipòsits, on el banc digital s'ha mostrat molt actiu des que van començar a pujar els tipus d'interès. Només en els cinc primers mesos d'aquest any, de gener a maig, Openbank va captar més de 900 milions d'euros en dipòsits, la qual cosa suposa la millor arrencada d'any de la seva història. L'any, de maig a maig, han estat més de 4.000 milions d'euros.