Santander mostra en els comptes presentats al mercat aquest dimarts, corresponents al tercer trimestre de l'any, que la seva plantilla es va reduir en unes 8.000 persones de gener a setembre. El major nombre de sortides (el 33% del total) es registra a Espanya, però també han estat abundants les d'altres mercats on opera com el Brasil o Mèxic.
Aquests ajustaments s'emmarquen dins del procés de "simplificació i automatització" que està duent a terme el grup que presideix Ana Botín. I que consisteix a reduir el catàleg de productes que ofereix a cada país i alliberar les persones que treballen en oficines de resoldre incidències, per centrar-se en una atenció més personalitzada i de qualitat.
Si bé, el Santander està implantant un model operatiu comú a tots els països on opera, aprofitant l'escala global del grup i la presència local. El seu objectiu és oferir tots els productes de forma digital a través d'una plataforma global pròpia i que la xarxa de sucursals s'enfoqui més a assessorar els clients.
El procés de transformació, que ja li està ajudant a mantenir a ratlla els costos, també ha afectat al Regne Unit, on el Santander ha acabat aquest mes d'octubre amb 1.425 llocs de treball, que encara no es recullen en els comptes del banc, però que ja ha avançat aquest dimarts el conseller delegat, Héctor Grisi, en la presentació de resultats celebrada a Madrid.
El que sí que reflecteix l'informe financer del banc és que Santander Espanya té ara 24.160 treballadors i això són 2.674 menys que quan va arrencar l'any. Encara que en aquesta xifra, l'entitat no només inclou els seus treballadors d'oficines i serveis centrals, també altres empreses auxiliars que formen part del grup a Espanya. A més del centre corporatiu, negocis globals que donen servei aquí i part de Santander Consumer.
Així, la reducció del personal que treballa exclusivament en sucursals o serveis centrals, són 513 empleats de gener a setembre, que han marxat del banc mitjançant prejubilacions o baixes naturals, segons ha pogut saber On Economía. Quant a la resta de sortides, el conseller delegat explicava en la presentació de resultats que es deu al procés de "simplificació i automatització" de processos en el qual estan immersos.
"A Espanya no som on volem estar"
"A Espanya ja s'ha fet molt treball en els últims anys i anem més avançats que en altres països, però no som on volem estar". El CEO assenyalava que en una sucursal de Portugal, el 90% del temps es dedica al client, a ajudar-los o donar-los millor servei. I aquí, el 50% del que es fa a l'oficina encara és solucionar problemes, incidències.
"Estem treballant cap aquest costat, tenim molta gent al capdavant de client i l'estem reconvertint". Preguntat sobre si la xifra d'empleats a Espanya continuarà ajustant-se a la baixa o si hi haurà un ERO, Grisi assenyalava que estan veient "com es donen les coses i com ens fem molt més competitius".
D'altra banda, el Banc Santander mostra en els seus comptes la sortida de 1.860 treballadors al Brasil de gener a setembre i de 1.557 empleats a Mèxic en el mateix període. Però també de 806 als Estats Units, 468 al Regne Unit, 418 a Xile i 227 a l'Argentina. En suma, 8.000 empleats menys l'any. L'únic país on el banc ha reforçat personal aquest any és a Polònia.
Més de 1.400 sortides al Regne Unit
Però els ajustaments de plantilla del banc càntabre no han acabat. De fet, el conseller delegat confirmava que a l'octubre s'ha produït també la sortida de més de 1.400 treballadors al Regne Unit i probablement, hi hagi més. "El tema és molt clar, és de simplificació del catàleg de productes i automatització de processos", indicava Héctor Grisi.
El banc ha optat per automatitzar processos i eliminar certs llocs de treball "perquè eren redundants". I això, aclaria, ha passat al Regne Unit, però també en altres països.
"Eliminem 1.425 treballs al Regne Unit, i en aquest sentit, així que anem simplificant i automatitzant, en podem fer alguns més. No tenim determinat quants perquè també depèn de quanta gent necessitem, estem reentrenant gent per posar-los en diferents posicions", agregava.
Malgrat tot, el Santander veu el Regne Unit com un dels països on més oportunitats de creixement tene. Actualment, tenen molta presència al mercat retail i estan molt orientats a hipoteques, reconeixia el CEO. Però el banc creu que pot créixer amb un altre tipus de productes. De fet, acaben d'estrenar-se amb ofertes de targeta de crèdit, ja que és el segon mercat més gran del món després dels Estats Units.