El grup Seat adverteix que la decisió dels 27 estats membres de la UE de mantenir els aranzels al cotxe elèctric fabricat a la Xina posarà en perill la seva ocupació. En un comunicat remès aquest divendres, assenyala que la mesura tindrà importants conseqüències negatives tant per a l'empresa com per a la indústria automobilística europea en general. "El risc per al negoci és enorme, ja que els nous aranzels sobre el Cupra Tavascan perjudicaran enormement l'estabilitat financera de l'empresa i podrien amenaçar també els llocs de treball".
A més, el grup automobilístic considera que aquesta decisió "podria interrompre la producció prevista de 530.000 vehicles amb motor de combustió interna a Martorell, l'equivalent a 90.000 a l'any, i altres emplaçaments de la UE. Això perjudicarà la competitivitat d'Espanya i de la Unió Europea i posarà en perill tota la indústria". Per tot això, el comunicat assenyala que Seat "està treballant activament amb el Grup Volkswagen, per minimitzar les possibles conseqüències d'aquesta resolució per al Cupra Tavascan."
"La companyia farà tot el possible per evitar que aquests drets addicionals afectin al preu del Tavascan, com a part del seu compromís amb clients i socis. Com primera prova d'aquest compromís, el preu del cotxe es mantindrà sense canvis per a tots els lliuraments el 2024", assenyala la direcció de Seat, que continuarà analitzant els diferents escenaris i emprendrà totes les accions disponibles amb l'objectiu de reduir els deures imposats i el seu impacte, juntament amb el Grup Volkswagen.
El nou SUV elèctric de la marca, que s'ha posat a la venda al setembre, es fabrica en exclusiva en una planta del grup Volkswagen a la Xina, encara que es comercialitzarà a Europa. La mesura aprovada per Brussel·les suposa gravar aquests cotxes amb 30,6%, un 10% per l'impost que es cobra als cotxes que procedeixen del país asiàtic, com el nou recàrrec, del 20,6%, aprovat aquest divendres, però que porta en vigor des de mitjans de juny.
Difícil de comprendre
El comunicat assenyala que, "com a empresa europea profundament compromesa amb la regió, Seat rebutja fermament aquesta decisió, que resulta difícil de comprendre, especialment si es compara amb els aranzels més favorables aplicats a competidors no europeus". En una referència velada als models de Tesla que es fabriquen als Estats Units, perquè els que pugen en la Xina, pateixen els mateixos aranzels que el Tavascan.
En el comunicat, que s'ha consensuat amb la direcció del Grup Volkswagen, agraeixen als governs de la UE que hagin rebutjat aquestes mesures punitives (Alemanya ha endurit la seva actitud i ha votat en contra i Espanya ha canviat el seu anterior vot a favor de l'aranzel a abstenir-se aquest divendres), "però comptem que la UE en el seu conjunt doni suport a la indústria de l'automòbil".
En aquest sentit, Seat fa una crida a la Comissió de la UE i al Govern xinès perquè prossegueixin de forma constructiva les negociacions en curs amb vista a una solució política. L'objectiu comú ha de ser evitar qualsevol dret compensatori i, per tant, un conflicte comercial. Fins que s'apliqui la decisió a finals d'octubre, encara és possible una solució negociada que eviti els drets compensatoris sobre les importacions de BEV procedents de la Xina.
Drets compensatoris
Seat es guarda possibles accions en favor de possibles drets compensatoris de la UE sobre les importacions de vehicles elèctrics procedents de la Xina i el seu impacte en el negoci de la seva empresa i en la indústria automobilística espanyola. En aquest sentit, denúncia que l'enfocament de la Comissió Europea sobre la Xina passa per alt l'impacte més ampli sobre la producció europea. "Una reducció en el nombre de vehicles Cupra Tavascan elèctrics de bateria podria posar en perill la capacitat de Seat per complir els objectius de flota de CO₂ a Europa".
A més, el grup automobilístic considera que aquesta decisió "podria interrompre la producció prevista de 530.000 vehicles amb motor de combustió interna a Martorell, l'equivalent a 90.000 a l'any, i altres emplaçaments de la UE. Això perjudicarà la competitivitat d'Espanya i de la Unió Europea i posarà en perill tota la indústria".
En el comunicat, la direcció de Seat defensa la necessitat d'un entorn normatiu a Europa en el qual la indústria de l'automòbil surti reforçada en la transformació cap a l'e-movilidad i la neutralitat climàtica.