Seat haurà de fer fora 1.500 treballadors i reduir la seva producció si la Unió Europea no abaixa els seus aranzels als cotxes xinesos, segons ha alertat el conseller delegat de l'empresa, Wayne Griffiths, en entrevista amb l'agència de notícies Reuters. El que no ha especificat Griffiths, ni tampoc els portaveus de Seat consultats per ON ECONOMIA, és si aquestes feines serien eliminades a la Xina, a Europa o a ambdós llocs.

L'empresa va començar la seva producció elèctrica amb el Cupra Tavascan al país asiàtic i, mesos després la Unió Europea va anunciar que imposaria als vehicles elèctrics un aranzel del 20,7% extra al 10% ha previst. D'aquesta forma, el Cupra Tavascan paga un 30,7% d'aranzels. 

Fa temps que Griffiths demana que s'abaixi aquest aranzel i al·lega que el cop econòmic que pateix a la planta xinesa afecta també a les inversions i estructura a Europa. "No tenim molt de temps. Necessitem arribar a una solució al primer trimestre", ha dit Griffiths a l'entrevista. 

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, està en converses amb la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, perquè resolgui el problema, segons han explicat altres fonts de Seat a l'agència. Si l'aranzel extra no es redueix, segons el conseller delegat l'empresa hauria d'eliminar el cotxe deficitari de la seva gamma. 

Mentrestant, la venda de cotxes elèctrics no acaba d'arrencar a Espanya ni tampoc amb el ritme esperat a Europa, i la producció local a Martorell de vehicles elèctrics no arribarà fins al 2026. Cal sumar al problema dels aranzels el fet que els cotxes elèctrics necessiten menys personal, per la qual cosa hauria de fabricar un 50% més de cotxes a Catalunya i passar dels 480.000 actuals als 750.000 per tal de mantenir la plantilla, segons va explicar en un acte la setmana passada el president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero. 

El control de la cadena de subministrament permet a la Xina oferir els cotxes elèctrics més barats, per la qual cosa fabricar-los allà és menys costós i aquesta va ser la via primera escollida per Seat abans que s'aprovés la pujada dels aranzels. 

De cara a 2035 Europa hauria de tenir un 100% de cotxes elèctrics, transició que suposarà un canvi important als processos de Seat i del Grup Volskwagen. A més de Barcelona, Seat produeix alguns models a Eslovàquia, República Txeca i Portugal.  

D'altra banda, les multes pel CO₂ també tindran un cost econòmic per a la companyia mentre segueix fabricant cotxes de combustibles. La combinació d'ambdós factors pot posar en risc el 10% de la seva producció a Barcelona, és a dir, 50.000 unitats, segons va detallar també Carnero en una trobada amb periodistes posterior a l'acte oficial de la setmana passada.

També Wayne Griffiths, sense entrar en les xifres, va posar de manifest aquesta problemàtica. "Si no hi ha una flexibilització de les multes, no podem augmentar igual la producció. Si baixes les previsions elèctriques, has de baixar també la de combustió per cobrir les multes", va dir, i va demanar una "solució a Brussel·les" perquè els aranzels als vehicles Cupra de la Xina siguin inferiors. "No pot ser que sigui gairebé el doble l'aranzel a un Cupra que a un Tesla", ha dit Griffiths, que durant l'acte ha demanat també menys impostos a la producció local.

Desembarcament als Estats Units

El directiu va assegurar a més que la presidència de Trump no posa en risc la decisió de Seat de desembarcar-ne als Estats Units tant en venda com en producció local. "Volem fabricar i crear valor a Amèrica del Nord. Hem de veure què passa amb Mèxic i el Canadà si compleix els aranzels dins de la regió d'Amèrica del Nord, ha reflexionat. Després que el ministre Jordi Hereu demanés cotxes elèctrics més barats per ampliar el seu mercat, Griffiths ha respost que la forquilla de preu entre els 25 i els 30.000 euros, que corresponen a alguns dels elèctrics que preveu vendre Seat, estan en línia de "els més venuts" en combustió. "Ara falten els punts de recàrrega, la infraestructura," ha afegit.

Carnero va demanar que l'acord tancat per les Comunitats amb més pes en l'automoció a Espanya i Seat "no quedi en un mer acte protocol·lari". "Si la mobilitat elèctrica no va acompanyada de subvencions, podem tenir un problema el 2026", ha dit, i ha afegit que estan perfilant "una fàbrica amb una capacitat a la qual no s'arribarà" si no s'impulsa realment el mercat del vehicle elèctric.

Seat va posposar recentment la producció de cotxes elèctrics per a 2026 i ha de culminar la seva nova fàbrica de bateries a Martorell el març d'aquest any. La fàbrica d'acoblament de bateries de Navarra, també per al grup Volkswagen, i la gigafactoria del mateix grup alemany, també ha d'arrencar l'any que ve, per al qual Espanya i Europa han d'accelerar molt la venda de vehicles elèctrics si volen complir els plans de descarbonització i que les empreses recuperin les inversions realitzades.