La marca automobilística Seat ha començat a produir dues de les peces de revestiment al maleter del seu model Arona amb Oryzite, un material ecològic, renovable i natural que té la pellofa de l'arròs com a matèria primera. Aquest material ha sorgit del desenvolupament en innovació impulsat per la Cambra Arrossera del Montsià i l'empresa tecnològica Algan Composites. El material elaborat a partir de pellofes d'arròs pot substituir els plàstics en tota mena de producte i reduir l'impacte mediambiental.
El projecte es remunta a 2020, quan Seat va iniciar la prova pilot en el marc dels Innovation Days de la companyia i que, després d'anys d'investigació i desenvolupament conjunt entre Seat, i les empreses Oryzite i SIGIT, ha culminat amb la seva integració completa en la sèrie del SEAT Arona ha informat el grup aquest dimarts. L'Oryzite és un material que, barrejat amb altres compostos termoplàstics i termoestables, pot modelar-se.
A partir d'ara, cada unitat de Seat Arona que surt de la línia de producció a partir d'ara s'utilitzen 60 grams de closca d'arròs, el que anualment es tradueix en l'aprofitament de fins a 5 tones d'aquest subproducte, provinent dels arrossars del Delta de l'Ebre, reserva de la biosfera," explica Gerard Suriol, Desenvolupament d'Interiors en el Centre Tècnic de Seat.
Amb el nou component tecnològic -una aposta per l'economia circular- es fabriquen les peces del suport del doble pis del maleter dels vehicles Arona. Així, el que abans era 100% polipropilè i fibra de vidre, ara també incorpora un 15% d'aquesta alternativa biobasada al plàstic que és Oryzite.
Peces del revestiment del maleter d'un Seat Arona, produïdes amb closca d'arròs
Economia circular, menys pes i menys cost
La marca automobilística destaca que aquest 15% d'Oryzite implica altres avantatges més enllà de la sostenibilitat, com la reducció del pes de la peça en un 5,8% i el cost de producció en fins a un 2%. Oryzite no només és un material renovable, sinó que també actua com un embornal de carboni, contribuint a la reducció d'emissions i unint de manera innovadora el sector primari amb l'industrial.
La investigació prèvia ha comprovat que el material del doble pis de càrrega del maleter superés les proves de càrrega en les que ha de suportar fins a 100 quilos de pes concentrats en un mateix punt per comprovar la seva rigidesa i força.
Segons dades de la marca espanyola, cada any es cullen més de 700 milions de tones d'arròs al món. D'elles, el 20% és closca d'arròs, uns 140 milions de tones que en la seva gran majoria es rebutgen.