Comença el compte enrere per a l'electrificació de la planta de Martorell de Seat. Des que es va inaugurar el 1993, segurament mai no s'ha enfrontat a una revolució com la d'ara. Una sort de tetris que implica aturades de produccions, tancament de tallers, obres en les línies i trasllat de treballadors d'un costat a l'altre.

Més enllà de la construcció d'una planta d'acoblament de bateries entre la fàbrica i el Centre Tècnic per alimentar els vehicles elèctrics (inicialment VW i Cupra) que surtin de la factoria a partir de 2025, el primer pas d'aquesta revolució tindrà lloc d'aquí a un mes, a finals de novembre, amb l'aturada temporal de la producció de la línia 3, on es fabrica l'Audi A1. No hi ha cap problema amb la marca d'Ingolstadt, ja que la producció per a aquest any ja s'haurà assolit, una mica més de 60.000 unitats, aquest model no tira com el Q3.

Al personal d'aquesta línia, més de 500 treballadors, no se'ls aplicarà cap mesura de regulació, sinó que passaran a línia 1 a reforçar la producció dels models de Seat Ibiza i Arona, amb la posada en marxa d'un tercer torn tant per a muntatge com a xapisteria. Aquest nou personal s'afegirà als 1.200 treballadors que treballen actualment en dos torns, i que entre les vacances de Nadal i les d'estiu hauran d'anar a totes per assolir el volum màxim de producció en aquesta línia.

Per què? Aquí arriba el segon moviment del tetris: a la tornada de les vacances d'estiu de l'any que ve començaran les obres per electrificar la línia 1, per deixar la planta a punt per a l'acoblament de cotxes elèctrics, el ID.2 de Volkswagen i el Cupra Raval, previst inicialment a partir de 2025. Això vol dir que es tancarà la línia 1 i tota la producció es traslladarà a la línia 3, on conviuran per primera vegada els models Seat i Audi -fins ara els alemanys no els feia gaire gràcia-. Això comporta el trasllat dels 2.000 treballadors d'una línia a l'altra.

Els sindicats reclamen més models a bateries

Mentrestant, el comitè d'empresa de Seat continua reclamant al Grup Volkswagen que assigni a Seat la fabricació d'un model elèctric, ja que ara per ara s'està quedant al marge de la cursa pels models de zero emissions. Al president del comitè, Matías Carnero, que és membre del comitè mundial del grup automobilístic, no li van caure gens bé les recents declaracions del CEO de la marca VW, Thomas Schäfer, suggerint que el futur de la marca Seat no implica tenir cotxes elèctrics, cosa que, d'altra banda, ja havia compartit abans el CEO de la companyia, Wayne Griffiths.

Els sindicats també demanden una segona plataforma elèctrica per poder acoblar a Martorell vehicles de més dimensions a què es començaran a produir a partir de 2025. Els representants dels treballadors no tenen clar que l'escenari que Volkswagen ha dissenyat per al futur de Seat com a companyia sigui suficient per sostenir l'actual estructura, amb més de 14.000 empleats. Fins ara, l'impacte (conegut i acordat) és una reducció d'ocupació de 1.330 treballadors, ja que la construcció d'un cotxe a bateries suposa gairebé un terç menys d'hores de producció per unitat.

"El paper ho aguanta tot", explica el líder de CCOO a Seat, Rafa Guerrero, en referència a les previsions de la direcció. "Els preus dels cotxes elèctrics són més cars que els de combustió i estem veient com els ajuts a la comercialització no avancen al ritme desitjat".