El grup automobilístic espanyol Seat -propietari de les marques Seat i Cupra- va augmentar el seu benefici operatiu l'any passat un 1,3%, que en diners suposa un guany de 633 milions d'euros. Uns resultats que permeten que la marca amb origen a Catalunya es comporti millor que el grup Volkswagen a què pertany. En conjunt, el conglomerat automobilístic alemany va reduir el seu benefici operatiu un 15,4% en relació amb l'any passat, encara que es va anotar 19.060 milions d'euros el 2024, segons xifres del balanç que ha publicat aquest dimarts el grup automobilístic VW.
En relació amb la facturació, Seat i Cupra van ingressar el passat anys 14.530 milions d'euros, un 1,4% més que el 2023, nivells similars al creixement de l'1% de les vendes del conjunt del grup alemany, que va facturar l'any passat 324.700 milions d'euros, gràcies als serveis financers, perquè els ingressos procedents de la venda de vehicles van disminuir fins a 265.900 milions d'euros. Les vendes de Seat i Cupra van augmentar un 5,9% el 2024, fins a 637.000 unitats, respecte al 2023, incloent-hi el A1 fabricat per a Audi en la planta barcelonina de Martorell.
Millora en la gestió
En qualsevol cas, aquesta diferència denota una millora en la gestió de Seat en relació amb la resta del grup, ja que augmentant les vendes un 1,4%, aconsegueix augmentar els beneficis un 1,3% -pràcticament el mateix-, mentre que el conjunt del fabricant alemany -primer del món, ja que disputa cada any amb la japonesa Toyota-, augmenta la seva facturació un 1% i, tanmateix, els seus beneficis es redueixen un 15,4%. Des d'Alemanya expliquen aquest resultat per un entorn competitiu a la Xina i per l'augment de costos.
El Formentor de Cupra i l'Eivissa de Seat van ser els de cotxes més venuts del grup Seat, segons apunten des de la marca. Cupra va llançar al mercat el passat exercici, el Tavascan -fabricat a la Xina-, el Terramar i el nou Lleó, els tres completament elèctrics. Excloent les unitats de l'Audi 1, Seat i Cupra van lliurar l'any passat 558.159 unitats, un 7,5 % més que el 2023. En 2025 Seat introduirà nous elements de disseny i actualitzacions tecnològiques a l'Eivissa i l'Arona.
Retallades d'ocupació
Volkswagen, que retallarà a Alemanya 35.000 llocs de treball fins a 2030, ha informat avui que el benefici operatiu va empitjorar el 15,4% respecte al 2023, per l'augment dels costos fixos, que inclouen despeses extraordinàries de 2.600 milions d'euros sobretot per a reestructuració. El grup Volkswagen reduirà el repartiment de dividend un 30 % fins a 6,36 euros per acció per l'exercici 2024.
Durant la presentació de resultats, el consorci alemany ha destacat que la cartera de comandes de vehicles elèctrics a Europa es va disparar un 88%, així com la seva sòlida posició de liquiditat de la divisió d'automoció, amb 36.066 milions d'euros al tancament de 2024.
El conseller delegat del grup Volkswagen, Oliver Blume, va dir en presentar les xifres que el grup "va establir la seva orientació estratègica decisiva" l'any passat, informa Efe. Blume va posar èmfasi que el 2025 es concentraran a implementar aquestes mesures estratègiques de forma consistent. El grup Volkswagen espera incrementar la seva facturació un 5% i assolir un marge d'entre el 5,5 i el 6,5 % al final de l'any.