L'arrencada de la fabricació de vehicles elèctrics a la planta de Seat de Martorell (Barcelona) es retardarà fins, probablement, principis de 2026, sis mesos més tard del previst. La demora es vincula al ritme al qual avança l'adaptació de la factoria per a la producció d'aquest tipus de cotxes. Segons ha avançat El País, no serà fins al primer trimestre de l'any 2026 quan s'iniciarà de manera regular els primers vehicles elèctrics de les línies d'acoblament de la planta de Martorell.
En totes les seves comunicacions, Seat sempre afirma que Martorell fabricarà elèctrics "a partir de 2025", la qual cosa és compatible amb l'arrencada de la producció un any més tard, el 2026. De fet, els sindicats confien a poder iniciar ja en un parell d'anys la fabricació de presèries. De fet, l'adaptació de la fàbrica està previst que s'iniciï el setembre de l'any que ve. Preguntada sobre això, la companyia ha assegurat que "no hi ha hagut canvis al calendari de desplegament de l'elèctric".
A la fàbrica de Martorell s'acoblaran els models per a Volkswagen (ID.2) i Cupra (Raval), que des de la multinacional auguren que siguin els líders dels cotxes 0 emissions del consorci alemany, a més dels que es produeixin per a Skoda a la factoria de Navarra. Per preparar l'acoblament d'elèctrics, la fàbrica introduirà canvis com el desmuntatge d'una de les tres línies que ara estan en marxa, en concret de la 1, que serà substituïda per una de nova, amb el consegüent traspàs de producció.
"Empresa molt més rendible"
A finals d'octubre, Wayne Griffiths, CEO de Seat i Cupra, va celebrar els resultats de Seat, que va obtenir un benefici operatiu de 501 milions d'euros fins al setembre, davant els 10 milions de pèrdues operatives registrades en el mateix període de l'any anterior, però va recalcar la necessitat de ser "més rendibles per garantir la sostenibilitat i continuar invertint en el futur".
"Hem assolit uns resultats rècord entre gener i setembre, i això és una notícia molt positiva en un context que presenta cada vegada més reptes, com l'increment en els costos de les matèries primeres, la falta de suficient subministrament de components, una competència més gran entre marques i uns tipus d'interès i inflació alts," va indicar Griffiths, que va afegir que "al marge d'aquests reptes, continuem sent optimistes. La nostra ambició és molt més gran i necessitem ser una empresa més rendible per garantir la sostenibilitat i continuar invertint en el futur. Hi ha feina per fer, però estem al bon camí amb les nostres dues marques fortes, Seat i Cupra, que estan contribuint amb èxit a aquest objectiu. És el moment de mantenir aquest impuls i de continuar avançant".
Entre gener i setembre, la marca d'automòbils Seat va lliurar 391.800 vehicles, un 34,2% més que durant el mateix període de l'any anterior. La companyia va vendre uns 100.000 cotxes més que fins al setembre de 2022, quan va entregar 292.000 vehicles, i "els lliuraments ja han superat el resultat del conjunt de l'anterior", van apuntar des de la multinacional. L'increment de les entregues ha estat impulsat per Cupra, que en els tres primers trimestres va lliurar 170.100 vehicles, un 55,1% més que en el mateix període de l'any anterior. Durant aquest període, Cupra va vendre més vehicles que en el conjunt de l'exercici anterior (152.900), i "continua consolidant la seva posició com una de les marques que més creix a Europa".