Bones i males notícies alhora. Les bones, que les vendes de Seat i Cupra ascendeixen un 13,8% en la primera meitat de l'any i es col·loca com la marca de turismes del grup Volkswagen amb els millors resultats al mercat. Les dolentes, que el grup Volkswagen no ha llançat gaire bons resultats en el semestre, ja que les vendes de cotxes cauen un 0,4% i les de camions un 4,8%, la qual cosa resulta en una caiguda conjunta del 0,6% amb referència al mateix període de l'any passat.
Amb les dades presentades aquest dijous a Frankfurt (Alemanya), el grup automobilístic català ha venut entre gener i juny 297.418 turismes, gairebé un 14% més que l'any passat. Aquest divendres es coneixeran quant d'aquests cotxes han correspost a la marca SEAT i quant a Cupra. És la marca de cotxes de passatgers del grup Volkswagen que més creix i la segona incloent-hi els camions, perquè Volkswagen Truck & Bus, la marca minoritària del grup, va incrementar les vendes un 16,7%, però amb 23.380 vehicles matriculats.
Després d'aquestes dues ensenyes del grup alemany, el fabricant de camions Scania, amb un ascens de les vendes d'un 12,9% (52.268 unitats), se situa coma la tercera marca del Grup amb una de major impuls en les seves vendes. Volkswagen Vehicles Comercials (dedicada a furgonetes i furgons) ha venut en la primera meitat de l'any 221.554 vehicles amb un creixement de l'11,5%.
En el grup dels turismes, també creixen Skoda, un 3,8% i 448.601 vendes; i l'esportiva de luxe Lamborghini, que puja vendes un 4,1%, amb 5.558 d'esportius matriculats. Del costat dels descensos, l'ensenya de mega luxe Bentley, ha venut 5.476 cotxes, un 22,8% menys que l'any passat; Audi cau un 8,2% (832.957) i l'esportiva Porsche un 6,8% amb 155.945 cotxes.
Volkswagen, a la picota
Cas a part mereix la principal marca del grup, Volkswagen passanger car, les vendes de la qual descendeix un 0,2%, amb 2,22 milions de turismes venuts a tot el món. Tanmateix, encara que la caiguda és moderada, financerament empitjoren notablement. Els seus ingressos, descendeix un 1,8%, molt per sobre de les vendes, i el que és més dur, els seus beneficis descendeixen un 41%, col·locant-se per sota dels 1.000 milions (966 milions), davant els 1.641 milions del primer semestre de l'any passat.
Fins al punt que Volkswagen ha donat pas a Skoda com la marca (entre les quals s'inclouen al grup de marques core) que més beneficis aporta al grup, 1.149 milions d'euros, un 26% d'increment. Especialment rellevant, si es té en compte que aconsegueix guanyar més, generant menys ingressos que han descendit un 0,7%, aportant al grup 13.652 milions en vendes, davant els 42.194 milions de Volkswagen.
SEAT ha generat 7.752 milions d'ingressos de gener a juny, un 4,6% més que en els sis primers mesos del passat 2023, amb 406 milions de beneficis, rècord històric per a la marca espanyola. Encara que l'increment més gran, tant de vendes com de beneficis, ho registra la marca de furgonetes, que factura el 9% més, fins a 8.087 milions d'euros, i els seus beneficis es disparen a 641 milions d'euros, ni més ni menys que un 43,1% d'increment sobre el mateix període de l'any passat. De fet, SEAT/Cupra i els vehicles comercials han salvat les vendes, encara que sigui pel mínim, que ha permès que els ingressos de les marques core hagin pujat el 0,4%. Però no els beneficis, que descendeixen un 8,2%, en relació amb els guanys del primer semestre de 2023.
Però on més eficiència ha guanyat el grup és en la seva divisió de camions, perquè malgrat vendre gairebé un 5% de vehicles menys que el 2023; els seus ingressos s'incrementen un 1,8% i els seus beneficis el 14%. En conjunt, la divisió de turismes (incloent-hi les marques core i les de luxe) ha guanyat 6.453 milions d'euros, davant 7.118 milions de 2023, mentre que l'àrea comercial (camions més furgonetes) creix a 2.059 milions sobre els 1.796 de l'any passat.
Retallades a la vista
Davant dels resultats del primer trimestre, els directius del Grup Volkswagen han assenyalat durant la presentació de resultats aquest dijous a Frankfurt que l'acció se centrarà en la reducció de costos en els mesos vinents amb l'objectiu de millorar uns marges "massa baixos" després de posar un pla de reestructuració total de la companyia.
"S'ha fet un gran treball durant els dos últims anys reestructurant tot el grup i ara està a la nostra mà centrar-nos en els costos, costos i costos," va afirmar el conseller delegat de la companyia, Oliver Blume. La reducció dels costos és l'objectiu principal de la companyia en els mesos vinents, ja que tenen les bases per aconseguir-ho.
"Ara tenim totes les bases estratègiques. Hem pres totes les decisions tècniques, hem fet tots els necessaris passos organitzatius i ara es tracta dels costos, costos i costos. En especial a la marca Volkswagen, però també ens centrarem en totes les altres", va continuar.
Per la seva part, el director financer de la companyia, Arno Antlitz, va explicar que l'objectiu de la companyia era reduir un 20% els costos en l'àrea indirecta per a 2026, i per això ha posat en marxa alguns plans de jubilació anticipada i la reducció de les duplicacions de treball. Fonts de Seat assenyalen que, en principi, no els afectaria els possibles ajustaments, encara que es remeten a font del grup Volkswagen.