El passat 30 d'octubre, el Cupra Tavascan va començar a pagar un 21% d'aranzel per fabricar-se a la Xina. Després d'un mes complet amb la taxa duanera, al novembre s'han venut al mercat espanyol 49 unitats, la qual cosa suposa un descens del 72% respecte a les 174 unitats matriculades al setembre i el 78% el setembre, en relació amb els 223 registrats en la Direcció General de Trànsit aquell mes.
La companyia automobilística ubicada a Barcelona reitera que farà tot el possible per "evitar que aquests aranzels addicionals [tots els cotxes procedents de xinesa, elèctrics i no elèctrics, paguen ja un aranzel del 10%, que també s'aplica al model espanyol] afectin el preu del Cupra Tavascan, com a part del seu compromís amb clients i col·laboradors. Com mostra d'aquest compromís, el preu del cotxe es mantindrà sense canvis per a tots els lliuraments el 2024 i som compromesos a trobar una solució a partir de 2025", assenyalen.
Tanmateix, el descens de les vendes de novembre no és imputable a un increment del preu per fer front al sobrecost aranzelari, ja que fonts del Grup Seat confirmen a On Economía que s'han mantingut els preus de llançament, en l'entorn dels 50.000 euros. Uns preus que, segons assenyalen en l'empresa de Martorell, es mantindran també al desembre. I, a partir de l'any vinent, el grup es plantejarà la política de preus del cotxe fabricat en una planta del grup Volkswagen ubicada a la Xina, encara que la seva pretensió és no haver d'apujar el preu.
De fet, el SUV intervenint de Cupra i totalment elèctric, ha estat en oferta durant el novembre a un preu de 39.700 euros si es costeja a través de Seat Financial Services, incloent els 7.000 euros d'ajuts del pla Moves III en aquelles comunitats que encara queden recursos.
Al novembre, el Tavascan de Cupra ha caigut del top-10 de les vendes d'elèctrics al mercat espanyol, ja que a l'octubre va ocupar el sisè lloc i l'anterior es va col·locar com el tercer elèctric més venut a Espanya, després dels Teslas Model 3 i Model Y. El comportament del SUV elèctric està sent molt erràtic des de començament d'any, afectat pel descens de les vendes dels elèctrics tant a Espanya com en el conjunt del mercat comunitari i per la incertesa generada pels retards en l'aprovació del nou Moves IV per part del govern de Pedro Sánchez, bolcat durant el mes passat en tirar endavant un pla d'ajuts per a la compra de cotxes a València.
Un any de matriculació
Les primeres unitats es van matricular a Espanya al gener, però no per a la venda, sinó per a tasques de presentació del model per part de Cupra. Fins al maig es van matricular 37 unitats per a, al juny, fer un salt a 109 cotxes, en una tendència que es va frenar abruptament el juliol-només es van matricular 2- i l'agost -22. Tanmateix, el setembre va tenir un increment espectacular que va mantenir, a un ritme menor a l'octubre, per patir un fort descens al novembre.
El Grup Seat, avalat per la seva matriu Volkswagen, ha estat molt crític amb la decisió de Brussel·les d'aplicar l'aranzel dels elèctrics xinesos als cotxes de fabricants europeus com el Tavascan de Cupra, encara que no és l'únic: models de Dacia, BMW i Mini s'han vist gravats igualment a la duana amb un 21%.Por sota d'alguns fabricants xinesos i, molt per sota, de la nord-americana Tesla, l'aranzel del qual està per sota del 10% per al Model 3 que es fabrica igualment a la Xina.
Per aquesta raó, Seat ha fet una crida a la Comissió Europea i al govern xinès perquè continuïn de forma constructiva les negociacions a la recerca d'una solució política. "L'objectiu comú ha de ser evitar qualsevol dret compensatori i, per tant, un conflicte comercial. Creiem que encara és possible una solució negociada que eviti els aranzels sobre les importacions de BEV procedents de la Xina, com reconeix expressament la Comissió Europea.
Efectes sobre Seat
En Seat consideren que si es tanquen les actuals negociacions de la Xina i Europa sense un acord i perduren els aranzels al Tavascan, "tindrà importants conseqüències negatives tant per a Seat com per a la indústria automobilística europea en general. El risc per al negoci és enorme, ja que els nous aranzels per al Cupra Tavascan podrien danyar greument l'estabilitat financera de la companyia i també podrien posar en risc llocs de treball."
Ja a finals d'octubre, el grup que dirigeix l'anglès Wayne Griffiths, va advertir que si no poden vendre prou Tavascan, la gran aposta del grup en la tecnologia elèctrica pura, "podria posar en perill la capacitat de Seat de complir els objectius europeus de reducció de CO2". El que implicaria que, per evitar les multes milionàries que s'inicien el 2025, "podria suposar la necessitat de reduir una quarta part la producció prevista de vehicles amb motor de combustió interna a Martorell".
En aquest sentit, assenyalen que Seat està treballant activament amb el Grup Volkswagen per minimitzar les possibles conseqüències de la resolució comunitària per al Cupra Tavascan.