Any de rècords econòmics per a Seat. El grup, que comercialitza les marques Seat i Cupra, ha obtingut 548 milions d'euros, rècord segons fonts de l'automobilista, després d'obtenir uns ingressos de 14.169 milions d'euros. Unes vendes que s'han aconseguit, no obstant això, venent 519.000 cotxes, per sota dels 573.000 de 2019, any en què el benefici net va assolir els 345 milions, segons ha anunciat Wayne Griffiths, conseller delegat de Seat i Cupra.
El fabricant de cotxes, pertanyent al grup Volkswagen, ha aconseguit un benefici operatiu de 505 milions d'euros, en termes de comptabilitat nacional (625 milions en comptabilitat internacional. L'increment del benefici net en 43 milions d'euros s'explica per la compensació dels impostos dels anys 2020, amb unes pèrdues de 194 milions i uns altres 256 milions el 2021. L'anterior exercici de 2021, l'automobilística catalana va tornar als beneficis, amb 67,5 milions de guany net.
1.800 euros de paga
Uns beneficis rècord que es traslladen a una paga de beneficis, també rècord, per als empleats del grup. Segons han anunciat els representants del Comitè d'Empresa, es concreta en una paga lineal de 1.800 euros. El grup va reduir la seva plantilla un 4%, 568 treballadors menys, fins a tancar amb 13.629. D'ells, a Martorell hi ha 6.913 llocs de treball directes i uns altres 3.420 d'indirectes.
Els 625 milions de beneficis operatius (en comptabilitat internacional) suposa un increment de 592 milions, davant els 33 milions de 2022, el que representa una rendibilitat sobre vendes de 4,1 punts percentuals, del 0,3% de 2022 a un 4,4% l'any passat. El volum de negoci va créixer un 31%, des dels 10.941 milions de 2022 a 14.333 milions el 2023. Fonts dels sindicats assenyalen que, més enllà dels beneficis, el repte que l'empresa els ha traslladat és un increment de la rendibilitat, necessari per poder afrontar les inversions necessàries per fer el salt del grup a l'electrificació.
Encara que l'inici de 2023 va venir marcat pels problemes de subministraments de microxips, que va obligar a fer un Erte a Martorell, la gradual normalització del proveïment va permetre una producció més gran. Griffiths ha assenyalat que "després d'afrontar múltiples reptes en els últims anys, com l'increment en el cost de les matèries primeres, la inflació o l'impacte de la guerra, l'estabilització de la cadena de subministrament el 2023 va facilitar l'increment de la producció i dels lliuraments". Així, l'any es va tancar amb una venda global de 519.176 cotxes, un 34,6% més que els 385.592 de l'any anterior. CUPRA segueix el seu creixement, amb un rècord de 230.739 lliuraments, un 50,9% més que les 152.896 unitats venudes en 2022 i la marca SEAT va tornar a créixer a doble dígit amb 288,437 vehicles entregats, un 24% més que l'exercici anterior. No obstant això, els resultats es van veure llastats per la desfeta de les vendes a Alemanya, el principal mercat per a Seat, Espanya, va aportar el 15% dels ingressos de l'any passat.
Comptes espanyols
D'acord amb les normes comptables espanyoles (NIC), el benefici operatiu de SEAT va assolir la xifra rècord de 505 milions d'euros, amb un increment de 619 milions d'euros. Això suposa una millora de la rendibilitat sobre les vendes de 4,7 punts percentuals, passant d'un 1,1% negatiu a un 3,6% positiu. El volum de negoci va assolir un màxim històric de 14.169 milions d'euros, un 35% més que el 2022. Les inversions van créixer un 40%, amb un ús de 940 milions d'euros en investigació i desenvolupament, en part destinada a nous productes i renovació dels existents.
Respecte al futur, Griffiths va apuntar tres eixos principals. La marca SEAT exercirà un rol clau amb el llançament de cotxes híbrids endollables i de baix consum millorats fins al final de l'era de la combustió. A tal finalitat, l'Arona i l'Eivissa es renovaran el 2025 i, en els mesos vinents, la marca llançarà una versió actualitzada i millorada del Lleó i l'Ateca també s'actualitzarà i ampliarà el seu cicle de vida. L'objectiu és recuperar vendes amb creixements de dos dígits com en el passat 2023.
Respecte a Cupra, el motor del grup, el president del Grup SEAT ha remarcat en diverses ocasions que ha entrat en una nova era. Aquest any es produirà la seva ofensiva de producte més gran fins a la data, amb el llançament de Cupra Tavascan, el segon model totalment elèctric de la marca; i el CUPRA Terramar, el seu SUV electrificat. CUPRA també ha anunciat versions noves i actualitzades dels seus models Lleó i Formentor, que es presentaran en les setmanes vinents. Igualment, aquest dijous s'ha confirmat que la marca prèmium esportiva del grup entrarà als Estats Units a finals de la dècada amb dos models elèctrics, el Formentor i un nou model SUV més grans. El president ha revelat que un dels dos es fabricarà a les fàbriques de Volkswagen a EUA o Mèxic, i l'altre a Martorell. Griffiths ha apuntat que li agradaria que es quedés aquest últim a Barcelona, el principal model que es munta a la factoria catalana.
La tercera pota de l'estratègia per a 2024 i la resta dels anys és l'electrificació de la marca, amb Martorell al capdavant. A tal finalitat, la companyia està construint la seva planta d'acoblament de sistemes de bateries a Martorell i, al setembre, iniciarà la transformació de la Línia 1 per preparar-la per a la producció del CUPRA Raval (que es començarà a construir a finals de 2025) i el Volkswagen ID.2aII, part de l'small bev.