A l'agost, s'inicia la transformació de la factoria de Seat a Martorell, amb una inversió de 3.000 milions d'euros, per començar a fabricar els dos primers models elèctrics de la història de les instal·lacions. Es tracta del Cupra Raval, que arrencarà a finals de 2025, i el Volkswagen ID2, en el primer trimestre de l'any següent, en una plataforma que muntarà els elèctrics de 25.000 euros que el grup alemany ha assignat a les plantes espanyoles de Martorell (Barcelona) i Landaben (Navarra). El director de la planta, José Arreche, ha qualificat la transformació de les instal·lacions a Catalunya com la inversió més gran en els 30 anys de la planta.

Fins i tot, per sobre del cost de la seva construcció, el 1993. Llavors, es van fer servir 245.000 milions de les pessetes de llavors, que al canvi de les 166 pessetes per euro, equivaldrien a 1.470 milions, però de fa tres dècades. Dels euros d'avui, se n'haurien necessitat uns 3.050 milions per a la construcció de Martorell, quantitat similar al que el grup Volkswagen abocarà en la preparació per rebre els models elèctrics. No obstant això, Wayne Griffiths, el president del Grup Seat (Seat i Cupra) ha reiterat que Seat aspira a rebre un model de la sèrie d'elèctrics més petits, del segment de l'Eivissa o a l'Arona, la seva versió SUV, que s'hauran de col·locar en els 20.000 euros. En cas de no rebre aquest tercer model, Martorell es quedarà per sota de la seva capacitat.

El grup alemany ha anunciat fa uns mesos els seus plans per a l'electrificació dels quals seran els seus elèctrics més assequibles, però no ha revelat ni quan ni on no muntaran els més petits. Els 10.000 milions que Volkswagen destinarà, amb ajuts públics, a la nova fàbrica de bateria a Sagunto (València) col·loca a Espanya en un lloc preferent per a aquesta nova plataforma.

Els 3.000 milions es destinen, no només a les obres necessàries en la línia 1, que es destinarà als elèctrics, sinó a una transformació tecnològica de gran importància. I la intel·ligència artificial, està jugant un paper prioritari. Des de fa dos anys han començat a canviar els processos de control de qualitat utilitzant la IA. La cadena s'ha omplert de plataformes en les quals els cotxes són fotografiats, fins i tot amb milers de fotogrames, i un sofisticat programa detecta els possibles errors en les diferents fases del procés de muntatge. Abans, aquests controls els realitzaven operaris que han estat ressituats en altres llocs.

Intel·ligència artificial

En molts d'aquests sistemes de control i detecció de possibles fallades, Martorell està sent puntera entre les fàbriques del grup Volkswagen, amb processos pioners que s'aniran implantant en altres instal·lacions. I tot això ha suposat molts diners.

Igualment, els elèctrics, per la ubicació de les bateries, necessiten uns forns d'assecatges diferents dels actuals. Dels tres forns amb què compta Martorell, ja s'ha canviat el primer, que asseca els cotxes mitjançant aire a 180 graus alimentat amb electricitat, deixant fora el gas, el que contribueix a la descarbonització del procés productiu. El 2050, els cotxes aconseguiran zero emissions en totes les plantes de l'automobilística d'origen alemany. Cada forn suposa una inversió de 27 milions d'euros, encara que suposa un estalvi en energia del 25% i funciona de forma automatitzada, sense un sol operari present. Aquest forn té capacitat per muntar un miler de cotxes diaris, de moment suficient per a la producció dels dos primers elèctrics de Martorell.

Però tanta tecnologia innovadora exigeix un reciclatge formatiu de la plantilla. Així, es realitzaran 300.000 hores d'aprenentatge, la meitat en digitalització; encara que també en seguretat. Els operaris que treballen en la línia 1, amb els elèctrics, hauran de conviure amb bateries carregades, amb el risc que comporta 12.000 treballadors.

De Zona Franca a Martorell

Inaugurada el 1993, la fàbrica de Seat a Martorell -que va substituir les instal·lacions en Zona Franca, on encara queden alguns processos d'estampació- ha estat fonamental en l'èxit de la companyia. Les instal·lacions compten amb una superfície de 2,8 milions de metres quadrats (400 camps de futbol) i han produït més de 12 milions de vehicles en les seves 3 dècades d'existència, de 45 models diferents que s'han exportat a més de 70 països de tot el tothom.

L'any passat va ser un clau per a Martorell, que no només va celebrar el seu 30 aniversari, sinó que va fer créixer la seva producció un 21% fins a assolir els 443.443 vehicles, que superarà el mig milió aquest any. També es va iniciar la instal·lació del primer forn d'assecatge de pintura 100% elèctric del Grup Volkswagen, que ha entrat en funcionament recentment a Martorell. A més, la companyia ha desenvolupat eines i sistemes digitalitzats de primer nivell per garantir la màxima qualitat dels seus productes, innovacions que beneficien directament la producció dels nous models de Cupra.

"Aquest és un moment clau per a la nostra planta de Martorell. Junts estem impulsant la transformació de la fàbrica per garantir el llançament dels primers models 100% elèctrics, mentre continuem produint vehicles de combustió i electrificats", ha afirmat José Arreche, director de la planta de Martorell. L'actual transformació cap a l'electrificació de la instal·lació de Seat en la població barcelonina de Martorell és part de l'objectiu de la companyia de convertir Espanya en un hub de la mobilitat.