Bones notícies per al fabricant espanyol d'automòbils Seat que, després de dos anys al dic sec, ha aconseguit uns guanys de 33 milions d'euros, motivats per l'acompliment comercial positiu de Cupra. La companyia espanyola ha tornat als beneficis després de dos exercicis de pèrdues consecutives. El 2021, la companyia presidida per Wayne Griffiths es va anotar unes pèrdues de 233 milions d'euros. El 2022, malgrat ser un any complex i marcat per les dificultats macroeconòmiques, el fabricant espanyol ha tornat als guanys, tal com apunten des del grup Volkswagen, que també ha presentat els seus comptes corresponents a 2022 aquest dimarts.
Malgrat que l'exercici anterior no va ser senzill per a cap companyia del sector automobilístic, totes elles han sabut adaptar-se a la conjuntura econòmica, traient-lo el màxim rèdit a l'alça dels preus, els quals s'han plasmat en el cost del producte acabat. En el cas de Seat, aquesta, com tantes altres firmes de la indústria, s'ha afegit a la tendència de maximitzar el marge de rendibilitat, malgrat que el curs s'ha caracteritzat per les menors vendes. Tal com assenyalen des de grup Volkswagen, els lliuraments de vehicles de Seat i Cupra van cedir en més d'un 18%, des dels 471.000 vehicles fins als 386.000.
Seat en ven menys, però factura un 13,8% més
La companyia espanyola s'ha vist afectada per la falta de semiconductors, a més de pèls problemes a la cadena de subministrament. A això, cal afegir-li la conjuntura econòmica viscuda el 2022 i que es manté el 2023. Seat, com la resta dels fabricants d'automòbils, ha fet front als sobrecostos de les matèries primeres, igual com les progressives pujades de tipus, les quals afecten el negoci de la companyia, però també estreny la butxaca dels consumidors, la qual cosa es tradueix en menor capacitat adquisitiva.
Malgrat tot això, la facturació de la companyia ha crescut el 2022 en un 13,8%, fins als gairebé 11.000 milions d'euros. Concretament, els ingressos de Seat al passat exercici van ascendir fins als 10.941 milions d'euros, malgrat les menors vendes. Tal com informa Efe, el bon acompliment comercial s'ha donat a causa de la venda dels models més rendibles, la reducció dels costos, la qual cosa va compensar els menors lliuraments i, també, per les despeses de reestructuració.
A més d'això, gran part de la culpa que Seat hagi tornat als beneficis la té Cupra, la qual ha vist com les seves vendes han crescut un 93% respecte a l'anterior exercici, fins i tot lliurar 153.000 vehicles.
Grup VW manté la confiança per a 2023
La companyia espanyola, malgrat vendre'n menys, ha aconseguit augmentar la seva facturació en un exercici caracteritzat per la manca de semiconductors, els quals han frenat la producció de vehicles. A més d'això, Seat s'ha mogut en un entorn complex, en el qual la volatilitat, la incertesa financera i la inflació han impactat directament sobre l'economia. Seat, com Volkswagen, ha sabut bregar amb una situació complexa, adaptant els preus a la situació actual. A més d'això, i malgrat marcar una caiguda de vendes, ha aconseguit augmentar la facturació, fruit dels elevats costos.
Cal veure com evoluciona Seat el 2023. Aquest exercici sembla clau per a les companyies del grup VW, sobretot en el referit a l'avanç en l'electrificació dels vehicles. Des de Volkswagen han afirmat aquest dimarts que esperen que el 20% dels lliuraments mundials el 2025 siguin de vehicles elèctrics. A més d'això, i en línia amb la conjuntura econòmica, des del grup VW mantenen la confiança i esperen "robustes rendibilitats".