La nova planta d'acoblament de cel·les de bateries que Seat està construint al costat de la fàbrica de cotxes que té a Martorell (Barcelona) produirà inicialment 1.400 conjunts de bateries al dia, una cada 39 segons, han informat els directius de la companyia durant la visita d'obres que ha fet aquest divendres el rei Felip VI, acompanyat del ministre d'Indústria, Jordi Hereu, i el president de la Generalitat, Pere Aragonès. Amb aquesta capacitat, la planta abastirà els 350.000 vehicles elèctrics que es poden arribar a fabricar des de Martorell, a partir de 2025, dins del seu procés cap a la transició elèctrica. El complex de Seat acollirà la fabricació del Cupra Raval a finals del 2025 i el VW id2.all el 2026.

Aquestes instal·lacions formen part del gran projecte FFF (Future Fast Forward) que està executant la companyia i el grup Volkswagen, amb una inversió global de 10.000 milions, per electrificar les seves plantes i impulsar el mercat del vehicle elèctric. A Martorell s'estan invertint de l'orde de 300 milions d'euros. De fet, la planta assemblarà les cel·les de bateries procedents de la gigafactoria que Volkswagen construeix a Sagunt (València). Segons detallen fonts de la companyia, cada bateria contindrà 100 cel·les de dos quilos de pes cadascuna. Un cop la bateria estigui assemblada, es traslladarà de forma automatitzada mitjançant un pont de 600 metres a les línies de cada model per ser col·locades dins dels vehicles.

La nova planta està situada en un dels punts més elevats del complex industrial de Martorell i actualment Seat està acabant l'estructura d'acer de la planta, que suma un total de 64.000 metres quadrats, dels quals uns 40.000 estaran destinats a producció i uns 13.000 a logística, aproximadament. La planta donarà feina directa a unes 400 persones -que segons fonts de la companyia consultades per Efe no seran en part recol·locacions-, a més de generar un centenar de llocs de treball indirectes. De fet, en el marc d'aquest procés de transformació industrial, el grup Seat destinarà el seu major pla de formació de la història a 14.000 treballadors, amb 350.000 hores en total, per iniciar la producció de vehicles elèctrics a la fàbrica de Martorell.

L'electrificació

"Ja estem posant Espanya sobre rodes elèctriques. La nova planta d'assemblatge de bateries de Martorell n'és la millor prova i estic convençut que només junts ho podem aconseguir", ha assenyalat president de Seat, Wayne Grffiths. El directiu, però, ha insistit que Espanya s'està "quedant enrere" en vendes de vehicles i punts de recàrrega i "molt lluny" de països d'Europa, com Alemanya, França i Portugal. "Necessitem que Espanya generi un projecte col·lectiu que transmeti il·lusió i confiança en un futur econòmic i industrial per al futur del cotxe elèctric", ha indicat Griffiths, que ha demanat una millora de les infraestructures de recàrrega i mesures per incentivar la compra. "El futur de la indústria està en joc", ha sentenciat.

El màxim dirigent de Seat ha destacat que actualment hi ha més d'un miler de persones del grup Volkswagen treballant en el desenvolupament, la industrialització i la producció del vehicle elèctric. En aquest sentit, ha subratllat que aquest estiu es traslladarà la línia dels models Ibiza i Arona per preparar una nova línia destinada al vehicle elèctric.

Per la seva banda, el CEO de Volkswagen, Thomas Schäfer, ha destacat la tasca del grup per fer "tot el necessari" per convertir els seus models en accessibles, més barats i bateries punteres. Segons ha recordat, el grup treballa en el desenvolupament de quatre models: el Cupra Raval i l'Id2, els dos models que es produiran a Martorell; l'Skoda Epic a Navarra i l'ID2x, del qual només ha avançat que es presentarà el 2026. Per Schäfer, són models "clarament diferenciats" i que ofereixen diferents solucions de mobilitat". El màxim representant del grup VW ha reclamat també un marc "propici i estable" per fomentar la recerca, la inversió i les infraestructures i al mateix temps "progrés, estabilitat i ocupació a llarg termini.