Seat manté l'objectiu de desembarcar als EUA amb la marca Cupra abans de 2030, malgrat la incertesa geopolítica i a la debilitat del mercat dels cotxes elèctrics. El president de Seat, Wayne Griffiths, ha assegurat aquest dijous que no hi haurà marxa enrere en el projecte, malgrat les traves que van apareixent, "és important veure la realitat", com la política d'aranzels de Donald Trump. "Els aranzels no canviaran els nostres plans. Únicament cal ser flexibles i tenir alternatives. L'objectiu es manté sense canvis", ha subratllat Griffiths durant la presentació en conferència de premsa dels resultats de Seat a l'exercici 2024.

No obstant això, els plantejaments inicials sobre com abordar el desembarcament als Estats Units podrien alterar-se, ha assegurat, per assegurar-se l'èxit de la marca i mantenir la seva rendibilitat. Inicialment, anava a ser mitjançant exportacions. En aquest sentit, Griffiths ha afirmat que l'escenari més probable és el de la fabricació local, contemplant Amèrica del Nord, és a dir, inclòs Mèxic. Fabricar en aquest últim país seria una opció acceptable perquè part de la fabricació local també s'exportarà a Europa i "entre Mèxic i Europa no hi ha aranzels". Encara que, "caldrà veure què passa entre Mèxic i els Estats Units", ha afegit. El grup Volkswagen també produeix a Mèxic, la seva planta més gran és a Puebla.

A més, ha assegurat que Seat i el Grup Volkswagen, al qual pertany, no poden "apostar" als EUA "per un sol cavall" en l'àmbit de les tecnologies, per la qual cosa no es limitaran a arribar amb vehicles elèctrics, sinó que s'inclouran segurament els de combustió. Griffiths ha recordat que la marca esperava arribar als Estats Units amb els models elèctrics de Cupra, però davant de la debilitat de la demanda de cotxes elèctrics perquè el 90% de les vendes encara són de combustió, l'opció del motor de combustió roman: "Haurem d'aterrar amb diverses tecnologies". "Cal contrastar escenaris que aniran canviant, no és blanc o negre. Necessitem alternatives", ha insistit. "Hem de buscar una estratègia amb diversos escenaris que, a més, podran evolucionar", ha insistit.

Cupra, un reforç per a Volkswagen

Amb l'entrada als EUA, Cupra "pot ajudar també a posicionar al grup Volkswagen" en aquest mercat, ha dit Griffiths, que ha recordat que el consorci alemany té una quota del 4% en aquest país. Es tracta d'un "mercat molt atractiu per a Cupra" per la "imatge de la marca" que s'ha aconseguit. "Tenim un enfocament específic", lligat a un disseny amb característiques pròpies per a aquest mercat, va assegurar recentment el conseller delegat del grup Volkswagen, Oliver Blume. El grup Volkswagen té factories a Carolina del Nord i Tennessee, on ocupa 5.500 persones, que acoblen ara el tot camí elèctric ID.4, el primer vehicle elèctric de la companyia acoblat en els EUA A més, fa mesos va tancar un acord amb Rivian, per crear una aliança d'empreses centrada als cotxes elèctrics.

Les decisions sobre els models amb qui Cupra desembarcarà als EUA i el lloc de producció s'hauran de prendre en el primer semestre d'aquest any, ha precisat Griffiths, si es vol complir amb els terminis establerts. A més, cal aprofundir en les negociacions amb Penske Automotive Group, que ja té experiència amb la distribució d'automòbils de Grup Volkswagen a Amèrica del Nord. Tot compta a l'hora de prendre decisions: consumidors, regulació, aranzels, fabricació, exportació, ha dit el president de Seat.